Сключвате абонамент? Проверете времето и таксата!

Курсове по езици или за обработка на снимки. Темплейти, които може да използвате, за да направите по-красива вашата автобиография… Или пък абонамент за други услуги, които може да намерите онлайн. Първите 1-2-3 дни услугата е безплатна. След това автоматично става платена, ако изрично не обявите пред търговеца, че желаете да се откажете. Какво да правите и как да не попаднете в подобен капан?

 

Четете внимателно! Това означава да проверите общите условия на сайта, както и имейлите, които ви изпраща търговецът. Там трябва да е описано кога услугата е безплатна, както и кога трябва да заявите отказа си от нея, ако не искате да продължите да я ползвате и в платения вариант. Търговецът трябва да потвърди и за какъв срок сте абонирани. Обикновено има и различни планове, които се предлагат не само за определен период от време, но и с допълнителни екстри и възможности.

Договорите най-често са за месец или 12 месеца, но е възможно да включват и своеобразна клауза за мълчаливо удължаване. Това означава, че контрактът се подновява автоматично на датата на изтичане, ако не сте се сетили да анулирате абонамента си.

Заради това нашият съвет е да го направите по имейл, за да имате доказателство. Ако решите, че ще прекратявате услугата, за която ви таксуват периодично, не го правете в последния момент, защото е възможно да ви вземат пари и за следващия месец. И пазете документите. След това проверете и извлечението на сметката си, за да сте сигурни, че таксуването е спряно.

В някои случаи може да имате възможност за анулиране на срочен абонамент по-рано от неговия край, но това винаги е свързано с плащането на определена такса. Проверете в общите условия на сайта дали може да стане това и колко ще ви струва. Понякога не е изгодно предсрочното анулиране на подобен договор.

 

Какво още трябва да проверите преди да сключите абонамент онлайн?

 

  • При всяко онлайн плащане се уверете, че знаете с кого имате работа, като потърсите адреса на търговеца в секцията „Свържете се с нас“ или „Контакти“ или в Общите условия на сайта. Фирмата трябва да има физически адрес, телефонен номер и имейл адрес, ако е регистрирана в държава от Европейския съюз. Ако не можете да намерите адреса лесно или има само формуляр „свържете се с нас“, това трябва да ви накара да бъдете по-внимателни. Проверете в търсачки като Whois или scamadviser, за да разберете кой е регистрирал уебсайта, къде е регистриран и кога е станало.
  • Прочетете дребния шрифт за условията на офертата, за която се регистрирате. Може да се наложи да скролвате дълго и надолу в сайта, но това е важно и не го пропускайте.
  • Ако се сте регистрирали за безплатен тестови период, прочетете добре какво точно се случва, след неговото приключване. От потребителите често се изисква да се свържат с търговците лично и да ги информират писмено, че желаят да се откажат. В противен случай безплатният пробен период може автоматично да се прехвърли към годишен абонамент и веднага ще бъдете таксувани.

  • Внимавайте и ако бъдете пренасочени към друг сайт, когато щракате върху изскачаща връзка – това може да е друга компания и когато се регистрирате или просто кликнете, вие ги упълномощавате да вземат месечна такса за вашия абонамент от вашата кредитна карта.

  • Винаги използвайте защитен метод на плащане – най-добре е това да бъде кредитна карта. Ако нещата все пак се объркат, може да проверите във вашата банка за възможността да оспорите неоторизираната транзакция (чардбжек).

  • Ако има кратък срок (понякога дори няколко часа), в който трябва да анулирате абонамента, уверете се, че няма да забравите. Можете да зададете напомняне на телефона си например.

  • Проверявайте редовно извлеченията от банката за кредитната си карта. В противен случай може да разберете по-късно, че сте таксувани за абонамент, който не искате.

Внимавайте за компании, които крият правилата и условията на уебсайта си в труден за четене текст или фин шрифт. Някои компании може да използват предварително отметнати квадратчета, което означава, че трябва вие да бъдете активната страна и изрично да заявите желание за отказ от последващи услуги.

Неотдавнашно проучване, публикувано на сайта на Европейската комисия, показва, че един от 12 потребители от ЕС и Обединеното кралство е поръчвал евтин продукт или услуга онлайн, само за да разбере по-късно, че е бил подведен да сключи скъп месечен абонамент. Това най-често се случва при покупката на мобилни телефони или козметика.  Според проучването някои от основните причини за това са скрити или дребни печатни данни за периодичните плащания и акцент само върху еднократната сума на плащането, а не и за повтарящата се сума на абонамента, в прозореца за плащане, в който потребителят въвежда информацията за кредитната си карта. Съгласно правилата на ЕС — Директивата за платежните услуги и Директивата за нелоялните търговски практики — потребителите трябва да бъдат информирани за конкретната сума на платежните операции и не трябва да бъдат подвеждани.

За да разрешат този проблем, Европейската комисия и органите за сътрудничество в областта на защитата на потребителите изпратиха писмо до три големи дружества за кредитни карти – Visa, Mastercard и American Express. В документа те поискаха цялата необходима информация да бъде представяна в прозореца за плащания за потребителя, когато те извършват плащане, включващо периодични абонаментни такси.

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати