Курсове по езици или за обработка на снимки. Темплейти, които може да използвате, за да направите по-красива вашата автобиография… Или пък абонамент за други услуги, които може да намерите онлайн. Първите 1-2-3 дни услугата е безплатна. След това автоматично става платена, ако изрично не обявите пред търговеца, че желаете да се откажете. Какво да правите и как да не попаднете в подобен капан?
Четете внимателно! Това означава да проверите общите условия на сайта, както и имейлите, които ви изпраща търговецът. Там трябва да е описано кога услугата е безплатна, както и кога трябва да заявите отказа си от нея, ако не искате да продължите да я ползвате и в платения вариант. Търговецът трябва да потвърди и за какъв срок сте абонирани. Обикновено има и различни планове, които се предлагат не само за определен период от време, но и с допълнителни екстри и възможности.
Договорите най-често са за месец или 12 месеца, но е възможно да включват и своеобразна клауза за мълчаливо удължаване. Това означава, че контрактът се подновява автоматично на датата на изтичане, ако не сте се сетили да анулирате абонамента си.
Заради това нашият съвет е да го направите по имейл, за да имате доказателство. Ако решите, че ще прекратявате услугата, за която ви таксуват периодично, не го правете в последния момент, защото е възможно да ви вземат пари и за следващия месец. И пазете документите. След това проверете и извлечението на сметката си, за да сте сигурни, че таксуването е спряно.
В някои случаи може да имате възможност за анулиране на срочен абонамент по-рано от неговия край, но това винаги е свързано с плащането на определена такса. Проверете в общите условия на сайта дали може да стане това и колко ще ви струва. Понякога не е изгодно предсрочното анулиране на подобен договор.
Какво още трябва да проверите преди да сключите абонамент онлайн?
- При всяко онлайн плащане се уверете, че знаете с кого имате работа, като потърсите адреса на търговеца в секцията „Свържете се с нас“ или „Контакти“ или в Общите условия на сайта. Фирмата трябва да има физически адрес, телефонен номер и имейл адрес, ако е регистрирана в държава от Европейския съюз. Ако не можете да намерите адреса лесно или има само формуляр „свържете се с нас“, това трябва да ви накара да бъдете по-внимателни. Проверете в търсачки като Whois или scamadviser, за да разберете кой е регистрирал уебсайта, къде е регистриран и кога е станало.
- Прочетете дребния шрифт за условията на офертата, за която се регистрирате. Може да се наложи да скролвате дълго и надолу в сайта, но това е важно и не го пропускайте.
- Ако се сте регистрирали за безплатен тестови период, прочетете добре какво точно се случва, след неговото приключване. От потребителите често се изисква да се свържат с търговците лично и да ги информират писмено, че желаят да се откажат. В противен случай безплатният пробен период може автоматично да се прехвърли към годишен абонамент и веднага ще бъдете таксувани.
- Внимавайте и ако бъдете пренасочени към друг сайт, когато щракате върху изскачаща връзка – това може да е друга компания и когато се регистрирате или просто кликнете, вие ги упълномощавате да вземат месечна такса за вашия абонамент от вашата кредитна карта.
- Винаги използвайте защитен метод на плащане – най-добре е това да бъде кредитна карта. Ако нещата все пак се объркат, може да проверите във вашата банка за възможността да оспорите неоторизираната транзакция (чардбжек).
- Ако има кратък срок (понякога дори няколко часа), в който трябва да анулирате абонамента, уверете се, че няма да забравите. Можете да зададете напомняне на телефона си например.
- Проверявайте редовно извлеченията от банката за кредитната си карта. В противен случай може да разберете по-късно, че сте таксувани за абонамент, който не искате.
Внимавайте за компании, които крият правилата и условията на уебсайта си в труден за четене текст или фин шрифт. Някои компании може да използват предварително отметнати квадратчета, което означава, че трябва вие да бъдете активната страна и изрично да заявите желание за отказ от последващи услуги.
Неотдавнашно проучване, публикувано на сайта на Европейската комисия, показва, че един от 12 потребители от ЕС и Обединеното кралство е поръчвал евтин продукт или услуга онлайн, само за да разбере по-късно, че е бил подведен да сключи скъп месечен абонамент. Това най-често се случва при покупката на мобилни телефони или козметика. Според проучването някои от основните причини за това са скрити или дребни печатни данни за периодичните плащания и акцент само върху еднократната сума на плащането, а не и за повтарящата се сума на абонамента, в прозореца за плащане, в който потребителят въвежда информацията за кредитната си карта. Съгласно правилата на ЕС — Директивата за платежните услуги и Директивата за нелоялните търговски практики — потребителите трябва да бъдат информирани за конкретната сума на платежните операции и не трябва да бъдат подвеждани.
За да разрешат този проблем, Европейската комисия и органите за сътрудничество в областта на защитата на потребителите изпратиха писмо до три големи дружества за кредитни карти – Visa, Mastercard и American Express. В документа те поискаха цялата необходима информация да бъде представяна в прозореца за плащания за потребителя, когато те извършват плащане, включващо периодични абонаментни такси.