Тема на месеца: Лято без непредвидени разходи за онлайн игри и SMS-и

Лятната ваканция вече тече с пълна сила и децата изкарват повече време в игри – и навън, и пред компютъра. Периодично в Европейски потребителски център България получаваме жалби от родители, чиито деца са си купили абонаменти за музика или игри, или пък са платили за приложения за любимата си игра, с която иначе се забавляват безплатно.

Един от последните случаи е оплакване на майка по повод начислени SMS-и за близо 150 лв. с абонамент за музика от специално приложение. Тя е категорична, че телефонът на нейния син не поддържа съответното приложение и той не е искал да направи абонамента. С помощта на нашите колеги от ЕПЦ Ирландия, както и не без активното съдействие на самата потребителка, успяхме да помогнем и да възстановим некоректно начислената сума.

На какви други „капани“ може да попаднат малчуганите? Може ли родителят да е сигурен, че младежите няма да похарчат огромни суми, когато влязат „просто да разгледат“ дадена игра и нейните опции в следващите нива? Какви са възможните уловки пред децата и колко може да струват те на семейния бюджет? Постарахме се съберем накратко възможните отговори!

 

Кликнете тук! Отворете това съобщение!

Съвет: Най-добре е първо да помислите какво е това и защо се появява на вашия телефон? Звучи лесно и логично, но забраненият плод винаги е най-сладък. И в най-лекия случай детето ще е „навъртяло“ сметка от десетки левове, а телефоните на цялата фамилия, които често са в група, може да се окажат блокирани, защото е надвишен лимита на някой от номерата. Кликването на линкове, заразени с вируси, пък може да бъде опасно за здравето на компютъра или телефона. Поговорете с младежите и заедно обсъдете какви други примамливи послания биха могли да ги предизвикат към необмислени кликвания.

Спечелихте награда! Вземете си безплатен телефон! Вие сте победители!

Внимание: Подобни обещания за подаръци могат да бъдат доста привлекателни, но как да бъдем сигурни, че са истина, още повече, ако никога не сме участвали в подобни игри?! Ако нещо е прекалено хубаво, то най-вероятно не е. Или пък може да се окаже, че за безплатната награда трябва да си я платим. И то няколко пъти.

Дайте си телефона, името, адреса, банковата сметка!

Опасност: Подобни искания никога няма да бъдат изпратени чрез SMS от банка или от друга официална институция. Разговаряйте с младежите за неприятностите, които може да се породят при оставяне на лични данни до публично достъпни места в интернет. Посъветвайте ги да не публикуват и да не потвърждават нищо с номера на мобилния си телефон, защото това би могло да се приеме като съгласие за периодично начисляване на сметка (абонаментен капан). Убедете ги и че не трябва да оставят самия апарат за ползване от други хора, които биха могли да натрупат сметка в тяхна вреда.

И все пак - какво да правите, ако детето натрупа сметка на телефона от скъпи SMS-и или други абонаменти?
Колкото и да разговори да сте провели - с няколко невнимателни клика проблемът се оказва налице. И вие случайно разбирате, че детето Ви е направило нежелана и скъпа покупка. Например се оказва с абонамент за стрийминг платформа, която, меко казано, не е подходяща за малолетни, или пък би трябвало да има цяла плейлиста с музика, която обаче дори няма как да свали на своето устройство.

Ако става дума за нежелани SMS-и или абонаменти онлайн, първата стъпка е да се обърнете към мобилния оператор, както и да се оплачете се до доставчика на услугите възможно най-бързо, след като установите проблема.

Повечето неуспешни покупки могат да бъдат коригирани, стига да действате експедитивно. Някои онлайн магазини, които продават електронни приложения, предлагат дори възможност за отказ и връщане на играта или други екстри, свалени от тях, но трябва да сте бързи – понякога сроковете са 24 или 48 часа след поръчката (може да видите повече тук).

Махнете записаните пароли и номера на банкови карти от предишни покупки, които евентуално сте запазили онлайн.

Активирайте родителския контрол на устройствата, които ползват децата, или свържете неговия профил на телефона/лаптопа с Вашия.

Периодично проверявайте не само сметката на телефона, но и какво точно играе в мрежата Вашият наследник през ваканцията.

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати