Как онлайн междучасието на детето да не приключи за Ваша сметка ... буквално?

Пет съвета в навечерието на Деня за безопасен интернет

Седмиците под знака на онлайн обучение за голяма част от българските тийнейджъри означават дълги часове, прекарани във виртуалната среда. Може ли родителят да е напълно сигурен, че младежите няма да похарчат огромни суми чрез абониране за различни виртуални услуги или покупки? Какви са възможните уловки пред децата? Как те могат да струват на семейството евентуални течове в бюджета и какви са застраховките от това? Кога личните данни, споделени онлайн, спират да бъдат лични и какви опасности крие това?

Макар и рядко, в Европейски потребителски център България получаваме жалби от родители във връзка с начислени такси, абонаменти или други „капани“, заложени по невнимание, незнание или липса на достатъчна информация от техните деца. Един от последните случаи е оплакване на баща по повод начислени SMS-и за над 150 лв. с абонамент за музика от специално приложение. Телефонът на 15-годишната му дъщеря обаче не поддържа съответното приложение. С помощта на нашите колеги от ЕПЦ Ирландия успяхме да помогнем и да възстановим некоректно начислената сума на потребителя.

В навечерието на Деня на безопасния интернет, който тази година се отбелязва на 8 февруари, ЕПЦ България обобщава петте прости и ефективни трика, с които семейно да се въоръжите срещу неочаквани капани на клип разстояние и 5 минути от портфейла Ви. Буквално.

  • СПАМ имейлите или pop up съобщенията в повечето случаи предизвикват отегчение или ги подминаваме с рефлекса на опитни потребители. Неволното последване на линк към непознат сайт, получен от подател с неясен произход, обаче може да има неприятни последствия. В безобидния сценарий детето неусетно ще е платило за цял плейлист с музика или куп приложения за любимата си компютърна игра. Разкажете му за собствените си грешки като онлайн потребители. Добра идея е да поговорите за знаците, които показват, че една интернет страница е защитена с антивирусен софтуер, че е сканирана и безопасна.
  • „Кой е отсреща?“ е въпросът, който е полезно да превърнете заедно в добър навик. Какво издава липсата на данни за сайта, който бихме искали да посетим? Ако ще поръчваме маратонки или плеър оттам, какво подсказват данните за контакт с този търговец? Възможно ли е да е фиктивен и всъщност да платим за продукт или услуга, които няма кой да ни достави? Ако отговорът на въпроса „Кой е отсреща?“ ви вдъхва неувереност или смятате, че информацията на този сайт не е съвсем точна, ясна и проверима, то рискът да се разделите със сериозна пари срещу невалидна покупка е съвсем реален.
  • И така, изяснено е кой е отсреща, достатъчно сигурно ли е, че в семейството няма да има разочаровани? Разумно е потребителят с малко опит да провери с едно на ум отзивите на останалите в интернет. Защото пребиваването във виртуалното пространство винаги оставя следи и една от тях са именно ревютата на други потребители.
  • „Не сърфирайте от устройства на приятели“ е днешната версия на съвета, с който сте свикнали: „Не пазарувайте по интернет от обществени компютри.“ Рискът използваната информация да попадне у злонамерени хора, е съвсем реален. Съветът, който си струва да споделите с детето си, е да избягва да заема телефона или таблета си на приятели.
  • С няколко непланирани клика проблемът е налице – и вие случайно разбирате, че детето Ви е направило нежелана и непотребна покупка. И например се оказвате с абонамент за стрийминг платформа, която далеч не е подходяща за вашия наследник. Помислете и за надеждна антивирусна защита за устройствата у дома. Напомнете на младите хора и за опасностите, свързани с предоставяне на личните данни в интернет. Разговаряйте и за рисковете, които могат да вгорчат престоя им в интернет и насърчавайте опитите им да споделят съмненията си навреме. 

Повечето неуспешни покупки могат да бъдат коригирани навреме, стига да действате хладнокръвно и да познавате правата и задълженията си на интернет потребител. Можете например да направите отказ на вече напазарувана вещ от разстояние, стига да спазите сроковете и стъпките за това. Ако всички тези нива на защита не проработят и имате проблеми с търговец от ЕС, може да ни потърсите за безплатна помощ и съдействие.

 

(прессъобщение) 

 

 

 

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати