Ето как да не похарчите парите си напразно!
Мнозина виждат в покупките от разстояние удобна възможност. Пазаруването от вкъщи, дори ако магазинът физически е в чужбина, от години е предпочитан начин от потребителите от всички възрасти. Това им дава възможност да избират продукти в няколко различни „щанда“ едновременно, като пестят време и усилия за пътуване, обиколки, чакане по опашки. И все пак - ако в условията на пандемия за потребителите тази възможност е означавала най-вече безопасност, то все пак и тя крие рискове, срещу които е разумно да се застраховат предварително.
В Европейски потребителски център в последно време пристигат различни жалби и оплаквания на по-възрастни клиенти, които са направили поръчки на различни кремове за лечебни цели или други уреди, свързани с контрол върху здравето им. Обикновено това става чрез кликване на линкове в социални мрежи или в различни интернет страници, при което следва обаждане по телефона за уточняване на поръчките.
След като получат стоката и се окаже, че е различна, че не помага или не работи, потребителите не успяват да се свържат нито по телефона, нито по друг начин с търговеца. И така губят не само пари, но се притесняват и е необходимо да се ангажират допълнително с куриери, писане на оплаквания и други неприятни емоции.
Ето нашите съвети как да не се стига до там:
Проверете на кого поверявате парите си!
- Дори и да сте решили твърдо, че покупката си заслужава, защото цената е изгодна или приятели са ви препоръчали да опитате този крем за ръце, опитайте се да разширите обсега на проверката. Ако фирмата, от която смятате да поръчате, не ви говори нищо, направете всичко възможно, за да разберете адреса и контактите й. Те трябва да бъдат посочени на сайта. Единственото, което успявате да откриете, е формуляр за обратна връзка и електронен адрес? В такъв случай - бъдете много внимателни, защото може да се окаже, че няма как да се свържете с тази фирма, ако с поръчката ви има проблем или просто искате да попитате нещо.
- Сайтът е на чужд език, който не разбирате добре? Помолете свой близък да провери заедно с вас. И нещо много важно – ако пък сайтът е на български език, това не означава автоматично, че фирмата е българска.
- Разказали са ви за чудодеен продукт на нереално ниски цени, който при това можете да опитате известно време и ако прецените, да го върнете срещу парите за него? Твърде примамливо, за да не крие възможни уловки под формата на скрити такси например. Някои покупки не подлежат на връщане, ако ги закупите от разстояние и след това ги разопаковате – например списания, книги, козметика, хранителни добавки, различни лечебни мазила.
- Медикаменти от аптека по интернет? В България това е допустимо единствено за продукти, отпускани без лекарско предписание. Но дори и да имате нужда от подобни продукти, помолете личния си лекар за съвет. Ако поръчате продукт със здравно или козметично приложение и впоследствие прецените, че желаете да го върнете, не трябва да сте го отваряли. Добре е предварително да проверите при какви условия продавачът би приел покупката ви обратно и как и къде трябва да я изпратите. Това би ви предпазило от неприятната ситуация, с която се среща потребител, подал оплакване в Европейски потребителски център България. Той поръчва медикамент за над 200 лв., но по мнение на личния му лекар, продуктът се оказва неподходящ. Потребителят попълва формуляр за връщане с посочена банкова сметка, но от фирмата не възстановяват сумата. В подобни ситуации освен цената на самия продукт потребителят заплаща и транспортните разходи за връщането му.
- Ако обаче полученото не съответства на това, което сте поръчали реално – чифтът очила са с различен цвят на рамката, например – то търговецът е длъжен да поправи грешката изцяло за своя сметка, като ви предложи замяна, без да дължите нещо за връщането. В 14-те години, откакто съществува Европейският потребителски център България, сме получавали подобни оплаквания неведнъж, като в много случаи след нашите съвети потребителите се свързват директно с фирмата и се стига до решение на проблема. Ще се изненадате, че с дефектни или несъответстващи придобивки често се озовават и потребители с активен опит в онлайн покупките, ето защо не се упреквайте, ако се случи и на вас.
Възможно ли е да ви подведе известна марка?
Дори и да пазарувате конкретни марки от години, не пренебрегвайте навика да проверявате адреса на сайта всеки път, когато решите да си купите нещо ново. Има некоректни търговци, които създават почти неразличими на пръв поглед дубликати на най-популярните сайтове за пазаруване и така може да ви подведат.
Можете ли да анулирате плащането, ако нещо не е наред или размислите?
Ако предпочитате да заплатите по банков път или с наложен платеж и сте попаднали на недобросъвестен търговец, е малко вероятно да получите сумата си обратно – дори и да сте в правото си. Този тип плащания не предлагат възможност да бъдат оспорени пред банката – за разлика от банковите карти. В случай че помолите ваш близък да ви съдейства и да плати през своята банкова карта, помолете го да запази копие от трансакцията. Запазете и всички други документи, които доказват покупката ви. Ако тя не съответства на поръчаното от вас или решите да я върнете обратно, имайте предвид, че има и срок за това. Ако електроуредът или апаратът за мерене на кръвното налягане, които са пристигнали, просто не ви вършат работа, разполагате с 14 дни, за да съобщите на фирмата, че искате да го върнете. Уредът не трябва да има следи от употреба, да е надраскан или мръсен, защото няма да го вземат обратно. За да се откажете от покупка, е добре да го направите писмено, може и чрез писмо по пощата.
Дори и да се окаже, че сте си купили нещо от фирма в друга страна в Европейския съюз, не е задължително да знаете съответния чужд език. Най-често при добавките или кремовете обаче няма подобна опция, затова проверете дали доставката е това, което очаквате, в присъствието на куриера. Ако е различно, поискайте да се опише в протокол.
Кога да ни потърсите?
Ако въпросният търговец се окаже в друга страна в Европейския съюз, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, и отказва всякакво съдействие или дори не ви отговаря, позвънете или изпратете имейл или писмо по пощата до Европейски потребителски център България на адреса ни в София. Екипът ни ще ви предложи безплатна консултация и съдействие.
снимка: pexels.com/cottonbro