Отново на училище: Шест съвета за отличници

Какво да направим, за да сме сигурни, че раницата на първокласника ще пристигне навреме

Остават броени дни до старта на новата учебна година, а времето, в което всички студенти, ученици и техните родители започват усилена подготовка за предстоящите учебни дни започна. От раници, тетрадки и химикали до дрехи, обувки и техника – всички важни за успеха материали трябва да са налице. Днес благодарение на онлайн пазаруването все повече ученици се обръщат към интернет, за да си закупят необходимите принадлежности. Въпреки че този начин на набавяне на стоки носи голяма доза удобство и спестява време, то също крие скрити капани в себе си. Привидно неограничените възможности, различните стандарти за качество и постоянно нарастващия риск от измами могат да го превърнат в неприятно изживяване, особено за онези, които тепърва навлизат в света на дигиталната търговия.

За да ви помогнем да извлечете максимума от онлайн пазаруването и да отметнете всички покупки в списъка ви за пазар без проблем, ние от Европейски потребителски център България сме съставили кратък наръчник с основни съвети, които ще ви гарантират безпроблемен старт на новата учебна година!

  1. Три пъти провери, един път бутона ,,купи“ натисни

Преди да направите каквато и да е онлайн покупка, е важно да проучите внимателно търговеца. Потърсете отзиви и оценки от предишни клиенти, за да прецените какви са качеството и надеждността както на продукта, така и на продавача. Едно бързо търсене в интернет мрежата може да разкрие сигнали или оплаквания на клиенти, свързани с продавача и да ви спести излишно напрежение и разочарование.  

Когато купувате смарт часовник, лаптоп или таблет е препоръчително да проверите уебсайта на производителя за насоки как да идентифицирате оригиналността на продуктите и какви са серийните им номера. Обърнете внимание на по-задълбочени анализи и мнения на потребители, особено ако обмисляте да закупите по-скъпи  артикули.

  1. Коя е най-добрата сделка?

Не се задоволявайте с първата оферта, на която попадате. Сравнете цените в различни уебсайтове, за да сте сигурни, че получавате най-добрата сделка за парите си. Имайте предвид, че цени, които са значително под средните за пазара могат да бъдат червен флаг за фалшиви стоки или измами. Не забравяйте, че най-евтиният вариант не винаги е най-изгодният.

Онлайн пазарът гъмжи от опции и цените могат да варират значително между различните продавачи и уебсайтове. Съветът ни е да използвайте специализирани уебсайтове за сравнение на цените или разширения на браузъра ви, които автоматично сравняват цените за един и същ продукт, предлаган от множество онлайн търговци.

! Бъдете внимателни, ако една сделка изглежда твърде добра, за да е истина, значи може би не е истинска !

  1. Как да платя?

Когато пазарувате онлайн защитата на вашите данни е от първостепенно значение. Използвайте сигурни методи за плащане като кредитна или дебитна карта. Те предлагат допълнителни нива на сигурност и могат да ви помогнат да оспорите неоторизирани такси или да разрешите евентуални проблеми с покупката ви. Наложеният платеж не винаги е най-добрата идея, тъй като ако се установи проблем с поръчката, възстановяването на сумата става по-трудно, а понякога дори и невъзможно.

Внимание! Паричният превод не може да бъде оспорен и практиката показва, че има некоректни търговци, които ползват такава опция за измами.

Преди да въведете данните си за плащане, уверете се, че уебсайтът е защитен. URL адресът на уебсайта трябва да започва с https://, а до него в адресната лента на браузъра следва да има иконка за сигурност във формата на катинар.

Избягвайте да споделяте поверителна лична информация. Коректните онлайн продавачи обикновено изискват само вашата основна информация за контакт като вашето име, адрес за доставка и информация за плащане, за да обработят поръчка ви и имат строги мерки за защита на данните. Предоставяйте само необходимите подробности, необходими за транзакцията.  Бъдете внимателни – ако продавачът поиска прекомерна лична информация или изисква подробности, които изглеждат несвързани с покупката, най-вероятно цели да ви измами.

  1. Тетрадките не трябваше ли да с широки редове?

Дяволът често е в детайлите и това важи особено при онлайн пазаруването. Вземете предвид вашите специфични нужди и предпочитания, когато избирате стоката. Обърнете внимание на описанията на продуктите и информацията за размерите. Например, ако купувате раница, проверете нейните характеристики като брой отделения, дали презрамките са подплатени и каква е издръжливостта й. Понякога предоставените снимки може да се различават малко от реалния продукт, но не прекалено.   

Все пак, ако сте поръчали грешен продукт, не се колебайте да се свържете с търговеца, за да му обясните ситуацията. Препоръчваме ви да водите комуникацията си с него в писмена форма, тъй като по този начин ще имате доказателства.

  1. Тези дънки са ми малки

Запознайте се с правилата на продавача за връщане и възстановяване на средства, преди да финализирате своята онлайн покупка. Това може да ви спести време и разочарование, ако срещнете проблеми с поръчката си и ако прецените, че продуктът не ви харесва или размерът е грешен и искате да го замените или върнете.

Обърнете внимание на следните аспекти:

  • Срок за връщане: Колко време имате, за да върнете или замените артикула? Не трябва да е по-малко от 14 дни, колкото са по закон

  • Транспортни разходи за върнатия продукт: Кой покрива разходите по връщането на продукта?

  • Метод на възстановяване: Ще получите ли пълно възстановяване на сумата, кредит от магазина или замяна на продукта с друг? По закон търговецът трябва да ви върне парите по същия начин, както ги е получил, освен ако не се уговорите друго.

  • Такси: Има ли такси, свързани с връщането на артикула?
  • Изисквания: В какво състояние трябва да бъде артикулът, за да бъде прието връщането или възстановяването на сумата?

Ако правилата за връщане и възстановяване на заплатените суми изглеждат неразумни или прекалено ограничителни, помислете дали рискът си заслужава. Реномираните продавачи обикновено имат ясни и справедливи политики за връщане, които кореспондират със Закона за защита на потребителите, за да гарантират удовлетвореността на клиентите си.

  1. Пристигна ли вече?

Времето за доставка може да варира значително при пазаруването онлайн. Например, когато поръчвате продукт от чуждестранен търговец е възможно да отнеме повече време на поръчката да пристигне, поради нуждата от транспортиране. За да избегнете изненади в последния момент и за да не остане първолакът без раница и тетрадки за първия учебен ден, потвърдете очакваното време за доставка и разходите по нея преди да финализирате поръчката си. Поръчайте колкото се може по-рано, за да предотвратите потенциални закъснения. Това е особено важно, ако закупувате артикули, които ще ви трябват на първия учебен ден, като учебници или училищни униформи.

Някои онлайн търговци предлагат опции за ускорена доставка срещу допълнителна такса. Въпреки че те могат да бъдат удобни, помислете дали сумата на тази услуга си заслужава спрямо спешността на вашите нужди.

Повечето търговци предоставят и номер за проследяване, който можете да използвате, за да следите състоянието на вашата пратка. Това ви позволява да сте информирани за местонахождението на вашия пакет и също да прогнозирате пристигането му.

Бонус: Бъдете защитени

Уверете се, че вашият компютър или мобилно устройство разполага с актуален софтуер за сигурност, включително защита срещу вируси и злонамерени софтуери, за да предотвратите киберзаплахи и опити за фишинг.

Запазете имейлите за потвърждение на поръчката, цифрови разписки и всякаква комуникация с продавача. Тези документи служат като дигитална следа, която може да бъде ценна, ако срещнете проблеми с поръчката си. Ако решите да върнете покупката си или трябва да разрешите проблем с нея, наличието на доказателства за комуникацията с продавача може да ускори процеса на разрешаване в случай на спорове или несъответствия

 

Дори при най-добрата подготовка от ваша страна, може да възникнат проблеми по време на вашето онлайн пазаруване. Ако срещате проблеми с доставката на продукт, ако някоя негова част е повредена или несъответстваща с поръчката ви, не се колебайте да се свържете незабавно с продавача. Повечето търговци са силно ангажирани с удовлетворението на клиентите си и биха работили за бързо разрешаване на възникналите проблемите. Ако обаче не получите съдействие и търговецът е от държава в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, можете да ни потърсите за помощ, като подадете своята жалба в секция ,,Подай жалба“.