Европейски потребителски център предоставя информация и съдействие при проблеми, свързани с търговци извън България, но регистрирани в ЕС, Норвегия или Исландия. Ние не можем да предложим помощ при разрешаване на проблеми с покупки от е-магазини, регистрирани извън ЕС, но ви предлагаме съвети как да се предпазите от измамни и рискови сайтове.
Какво забелязваме най-често:
• Интернет магазинът е на български език, а цените са значително по-ниски от други места в мрежата. Адресът му може да завършва на co.uk или .de или .it, като е на съответните езици и потребителят смята, че е английски, немски или италиански.
• В този сайт има всички видове маратонки във всички размери. Ако предлага дрехи – то предлага всякакви варианти във всички размери. Когато сайтът е за домакински уреди или инструменти – те са безброй. И най-важното – всяка една от стоките е намалена.
• Плащането е възможно само с кредитна/дебитна карта или в краен случай – по банков път.
• Ако все пак пристигне нещо, то идва от Китай (най-често Хонг Конг, Шънджън). Често по време на доставката потребителят получава имейл с искане за допълнителни плащания – разходи за митница или куриер.
• Месец или два след поръчката сайтът на продавача вече не работи.
• На сайта има само контактна форма за връзка с продавача, липсва информация за фирма, нито пощенски или друг адрес.
За какво да внимавате преди поръчката?
• Може да проверите търговеца в Scamadviser. Така ще научите кой е продавачът, а може да откриете и коментари на други потребители за него.
• Проверете търговеца и това, което той разказва за себе си. Според законодателството в ЕС трябва да обяви физически адрес за връзка, телефон, имейл.
• Ако сайтът е на български език, проверете за правописни и смислови грешки.
• Изключително ниската цена (особено за по-луксозните продукти) често е индикация, че артикулът е фалшификат. Проверете и сравнете в мрежата на официалния доставчик или производител.
Какво да направите, ако се окажете в капана на фалшив сайт?
• Обърнете се към банката, чиято карта сте използвали за плащане, и поискайте оспорване на плащането. По правило кредитните карти имат по-голяма защита. Имайте предвид, че подобна проверка ще ви бъде таксувана.
• Ако имате въпроси и необходимост от помощ, можете да се обърнете към Европейски потребителски център. Очакваме вашите въпроси на имейл eccnet-bg@ec.europa.eu или да ни потърсите на телефон 029867672.