Практичен тест ориентира потребителите

Къде да се оплачете, ако страхотните червени обувки, които поръчахте, не пристигат? Или не са удобни и се чудите как да ги върнете в Испания или в Полша? Или телевизорът, получен чрез куриер, сега е развален, а онлайн търговецът не отговаря? А може би полетът за мечтаната почивка е отложен, а авиокомпанията не иска да ви върне парите?

Често потребителите не са сигурни към кого да насочат конкретна жалба и в кои случаи, показват наблюденията на Мрежата от Европейски потребителски центрове (ECC-Net).

Потребителски проблем – сега накъде?

Жалбите, постъпили в мрежата ECC-Net за 15 години, откакто тя съществува, надхвърлят 1 498 000. Европейските потребителски центрове работят във всяка страна от ЕС, Исландия, Норвегия и Обединеното кралство. Те разполагат с различни механизми в помощ на потребителя. В България Европейски потребителски център е отворен през 2008 г. В него работят 5 души.

ЕПЦ България от 1 до 15

Според данните през годините основна част от жалбите и оплакванията, които получаваме, са от български потребители и те са насочени срещу търговци от друга страна в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединото кралство. Освен това обаче в ЕПЦ България работим и върху жалби, получени от чужди граждани, които се оплакват срещу фирми от България. Минимална или максимална граница за стойността на предмета или услугата, за която може да ни потърсят потребителите, няма.

Какви са правата ви като потребител?

Мрежата от Европейски потребителски центрове разработи удобен тест, с който човек може да планира следващите си постъпки при съмнение, че неговите потребителски права са били нарушени. Само за секунди може да разберете как да постъпите ако имате проблеми:

  • Когато пазарувате в рамките на друга държава от ЕС – онлайн и на място
  • Или в държавата, където живеете
  • Или в страна, където няма ЕПЦ

6 незабавни стъпки, когато откриете, че правата ви са били нарушени:

-        Прегледайте отново общите условия на сайта на търговеца или в договора с него – за да сте сигурни с какви ангажименти трябва да се съобразите.

-        Опитайте се да стигнете до решение с ответната страна, като се позовете на правата си – винаги е за предпочитане да направите това писмено и да запазите копия от цялата си кореспонденция, дори и ако търговецът не отговаря.  

-        Ако проблемът все още не е решен, и имате нужда от съдействие, свържете се с ЕПЦ България, ако търговецът е в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, или с Комисията за защита на потребителите, ако търговецът е от България.

-        Помирителните комисии за решаване на спорове също могат да съдействат за бързо и евтино извънсъдебно решаване на спора. Може да намерите повече информация на платформата за онлайн решаване на спорове.

-        В някои случаи единствената възможност е съдът. Две опростени процедури са създадени от ЕС – Европейската процедура за искове с малък материален интерес и Европейска заповед за плащане. Те предлагат съдебни олекотени производства по трансгранични спорове.

-        Ако сте платили с кредитна карта, може да се обърнете към Вашата банка, за да проверите дали е възможно да направите оспорване на плащането. Ако то е успешно, парите ще Ви бъдат върнати.

Важно е да се отбележи, че медиацията е успешна, ако търговецът е надежден – предварителна проверка може да установи до колко може да се доверим на дадена фирма. При съмнения на потребителя, че е станал жертва на киберпрестъпление или друга измама, той трябва да се обърне за съдействие към полицията.

 

 

ECC-Net в помощ на потребителите

 

15 успешни потребителски истории

 

Мрежата на Европейските потребителски центрове съдейства на потребители на територията на ЕС, Норвегия, Исландия и Обединеното кралство, като им предлага съдействие и надеждна информация по потребителски въпроси в рамките на вътрешния пазар.

Кампанията „Потребителски проблем. А сега накъде?“ е във фокуса на вниманието на мрежата през октомври. Темата на месеца е част от инициативите по случай 15-тата годишнина на мрежата на Европейските потребителски центрове ECC Net. Целта на кампанията е да се повиши информираността на хората със съвети по конкретни потребителски теми всеки месец. 

 

 

 

Прессъобщение