Как потребителите контролират проблеми с търговци в чужбина

Потребителите в годината на пандемия: как се отрази тя на навиците и нагласите им? Чувстват ли се уверени при контакти с търговци у дома и в Европа? Колко активни са в отстояване на потребителските си права?  Доколко информирани са по отношение на задълженията си като потребители?

Мащабно проучване, публикувано на сайта на Европейската комисия, дава подробен актуален поглед към поведението на потребителите в ЕС, тяхната увереност и информираност.

Според данните му  близо 80 на сто от анкетираните потребителите в България смятат, че търговците като цяло зачитат правата им. Увереност в пазаруването по интернет от търговци у дома посочват над половината от запитаните.

Запитани дали могат да върнат покупка, направена по интернет или по телефон 4 дни след доставката и да си получат парите, около половината от анкетираните български потребители отговарят с „да“. Ако са купили стока или услуга онлайн или извън магазин (по телефона, с поръчка по пощата, от амбулантен търговец), потребителите имат право да се откажат от нея в рамките на 14 дни и то без да обясняват защо. 

38 на сто смятат, че при повреда на нов електроуред не по вина на собственика му 18 месеца след покупката му и без удължена търговска гаранция, той може да се възползва от безплатна поправка или замяна. Потребителите имат право на 2-годишна законова гаранция, независимо дали са купили стоката онлайн, в магазин или с поръчка по пощата.

Правата на българския потребител: зачитат ли ги търговците?

Над 70% от българските потребители са пазарували онлайн, около 50 на сто споделят, че са уверени при пазаруване по интернет от търговци в родината, приблизително същият дял отговорили смятат, че са по-спокойни при пазаруване от сайт с ясно указани данни за контакт. Почти 80 на сто от отговорилите български потребители смятат, че търговците уважават правата им.

Всеки пети споделя, че се е срещал с потребителски проблем,  при който е имал основание да се оплаче. Повечето от отговорилите са се обърнали директно към търговеца, всеки десети се е свързал с потребителска асоциация или с Европейски потребителски център.

„До каква степен обръщате внимание на фирмената политика за връщане, когато пазарувате онлайн?“ – Това правят винаги и спрямо всички фирми над половината от анкетираните, докато 15% признават, че никога не отделят време за подобна проверка.

Сроковете са важни

Промяна в разписанието на предстоящ полет? Анулиране на събитие, за което билетите вече са разпродадени? Предложение за ваучер, който потребителят може да използва в бъдеще? Ако предложението вече е прието, за потребителя е изключително важно да отбележи в календара си сроковете, с които отсрочката ангажира и търговеца, но и собствените му планове. Допълнителни  отлагания невинаги са възможни и не се предполагат по подразбиране. Необходимо е потребителите регулярно да следят уебсайта на търговеца, входящата комуникация по мобилния телефон и имейл адреса, предоставен за кореспонденция при покупката – включително и СПАМ папката.  При смяна или проблем с достъпа до пощата например е редно да се свържат с  търговеца своевременно. Това несъмнено би облекчило комуникацията с него предвид обема запитвания, с който се срещат част от авиокомпаниите  в обстановката на пандемия.

Ако спор все пак възникне

Ако покупката, която сте направили от търговец другаде в ЕС, ви разочарова и той самият не отказва съдействие, сортирайте всичко, което документира проблема, и го поверете без такса за разглеждане до Европейски потребителски център България.

Всичко, с което е свързан целият процес, вижте в едноминутното видео.

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати