Какви са правата на потребителите, след като Обединеното кралство напусна Европейския съюз? Вижте част от въпросите, които получаваме в Европейски потребителски център след като от началото на 2021 г. Брекзит стана факт. 

 

В: Ако имам проблеми с търговец от Обединеното кралство, мога ли да се обърна към мрежата от ЕПЦ?

О: Да, мрежата от ЕПЦ, която включва общо 30 потребителски центъра, ще продължи да си сътрудничи с колегите от ЕПЦ в Обединеното кралство. Свържете се с нас, за да се опитаме да намерим решение.

 

В: Мога ли да продължа да използвам платформата за онлайн решаване на спорове, ако имам проблеми с търговец от Обединеното кралство?

О: Не. От 1 януари 2021 г. вече няма как да използвате европейската платформа, за да подадете жалба срещу британска компания или пък да се свържете с омбудсман или помирителен орган в Обединеното кралство.

 

В: Мога ли да заведа иск с нисък материален интерес в европейски съд срещу търговец от Обединеното кралство?

О: Не. Ще бъдат обработени само заявки, подадени преди 31.12.2020 г. От 1 януари 2021 г. европейската процедура за искове с малък материален интерес (до 5000 евро) вече не е активна и не може да се използва, ако искате да заведете дело срещу фирма там.

 

В: Ще ми бъде ли начислена такса за роуминг при разговори до/в Обединеното кралство?

О: Тези такси бяха премахнати във всички държави от ЕС през 2017 г., но европейските разпоредби вече не са задължителни за Обединеното кралство.  За повече информация, обърнете се към вашия мобилен оператор.

 

В: Ще чакам ли по-дълго за доставка на стока, поръчана онлайн от Обединеното кралство?

О: Да, възможно е за поръчката, направена от  електронен магазин в Обединеното кралство да има по-дълги срокове за доставка поради по-строгия митнически контрол. Това се отнася за пакети, които влизат или напускат Обединеното кралство.

 

В: Имам ли право да върна стоката, купена онлайн от търговец в Обединеното кралство?

О: След като Обединеното кралство вече не е част от ЕС, британските електронни търговци вече не са задължени да спазват правото на 14-дневен период за размисъл. Ако все пак искате да анулирате онлайн покупката си, проверете политиката за връщане на сайта. Някои от търговците предлагат подобна възможност и дори срокът за размисъл може да бъде по-дълъг.

 

В: Трябва ли да плащам ДДС или мито при пазаруване от онлайн търговец в Обединеното кралство?

О: При получаване на пощенски и куриерски онлайн покупки ще се прилагат процедурите за пратки от трета страна.  – т.е. ще се начисляват данъци (ако плащането на такива е нормативно предвидено) и ще се подава митническа декларация за пратката (когато това се изисква). Още информация може да видите на сайта на Агенция "Митници" тук

 

Съветът на ЕПЦ България е преди да поръчате от електронен търговец в Обединеното кралство, да проверите дали онлайн офертите са валидни и за граждани на ЕС или напротив - създадени са само за потребители на Острова. Показателни в този смисъл са начините на плащане (дали валутата е само в британски паунд или и в евро, например), езикът, на който се поддържа сайтът, какви държави са изброени в условията за доставка. Повече информация може да видите в приложения файл, както и тук