При проблем с получаването на коледни покупки, поръчани и платени онлайн с карта, потребителят може да получи сумата обратно. В такъв случай той може да поиска от издателя на картата оспорване на плащането. Този механизъм позволява банката да изтегли обратно сумата от тази на търговеца, в случай че той не докаже доставката. Опитът на ЕПЦ България сочи, че банките са склонни да окажат съдействие на клиентите си, независимо че не са законово задължени. Подобна процедура е възможна и при разплащане чрез електронни системи. 

Понякога потребителят пропуска да провери от кого пазарува онлайн и купува стоки от рискови електронни магазини. В такива случаи има опасност поръчката изобщо да не пристигне, а продавачът да откаже да възстанови средствата след това. Ако обаче клиентът е платил с карта или чрез електронни системи за разплащане, той би могъл да получи парите си обратно. Това може да стане чрез оспорване на плащането, известно и като чарджбек.

Препоръчително е потребителят да се обърне писмено към банката, издала дебитната или кредитната му карта. Ако е платил чрез система за електронни разплащания, може да се свърже с техен отдел „Обслужване на клиенти“ за съдействие. Възможно е за процедурата да трябва да се плати такса.

Как да се подготви потребителят преди процедурата по оспорване на плащането?

 

  • Той трябва да разполага с необходимата документация, включително поръчката, фактурата и комуникацията с търговеца. Възможно е да се наложи да попълни формуляр, който ще му бъде предоставен от самата банка.
  • По време на разопаковане на доставката никога не е излишно потребителят да снима или да направи видеозапис, за да удостовери какво получава и състоянието, в което го намира. 

Какво да има предвид потребителят, преди да пристъпи към плащане?

Когато стоките са платени по банков път, шансовете за възстановяване на парите са много ниски. Ако дадена сума напусне банковата сметка на потребителя и продавачът откаже да я върне, то обикновено няма друг начин да парите да бъдат възстановени. Подобна е ситуацията и при плащане на покупка с директни парични преводи. Ето защо е добре да се избягват подобни начини на плащане, освен ако потребителят вече не познава търговеца и знае, че може да разчита на него.

При проблем с търговец в друга страна членка на ЕС, Норвегия или Исландия всеки потребител в България може да потърси съдействие от ЕПЦ България.

30-те центъра в мрежата ECC-Net, част от която сме и ние, през 2020 г. отбеляза 15 години в помощ на европейските потребители. Европейските потребителски центрове се финансират от Европейската комисия и държавите-членки. Центърът в България функционира към Комисията за защита на потребителите.