Оплаквания през онлайн платформата за решаване на спорове

Най-много са жалбите за проблеми с полети или при покупка на дрехи и обувки

 

Все повече хора пазаруват онлайн, поради тази причина е добре да се знае и какво може да се направи, ако нещо се обърка. От февруари 2016 г. функционира онлайн платформа за решаване на спорове при покупка от електронен търговец. Тя се администрира от Европейска комисия и може да се ползва безплатно и от потребителите, и от търговците. Целта е да се предложи още един начин за намиране на бързо решение при спорове между продавачи и купувачи.

В целия Европейски съюз областите, в които има най-много жалби, са срещу авиокомпании (над 13%), при проблеми с дрехи и обувки (11%), IT продукти (7%), електроника (5%) и стоки за дома (почти 4%). Трансграничните жалби са близо 44%, а останалите са срещу местни търговци от съответната държава.

Това показват данните за посетителите на онлайн платформата за времето между февруари 2017 и февруари 2018 г. През този период на платформата са влезнали над 5 млн. души.

Германия и Великобритания като държави с най-много потребители в ЕС, пазаруващи онлайн, са и държавите, от където има най-много оплаквания. След това са Франция, Испания, Италия. Търговците, срещу които има най-много оплаквания са регистрирани в Германия, Великобритания, Унгария, Испания и Франция.

 

Около една четвърт от оплакванията са свързани с доставката на стоки, а 15% - с неизпълнение на договореното.

2% от случаите стигат до ADR орган, след като за това се постига договорка между потребител и търговец кой да бъде той. Около 81% от жалбите се затварят автоматично след изтичането на 30-дневния период, през който трябва да се постигне подобна договореност за този орган. Според проучване на ЕК сред тези потребители при 37% от случаите търговците са се свързали директно с тях, за да се достигне до някакво решение.

 

От кого се оплакват българите в платформата?

 

Най-много жалби от български потребители има подадени срещу български търговци. Това са около една трета от всичките оплаквания, подадени през платформата от страна на родни купувачи, показват данните. След това се нареждат търговците от Великобритания, Унгария, Германия, Румъния и Холандия.

Оплаквания има и срещу български търговци от чужденци, макар и значително по-малко – най-вече от жители на Румъния, Великобритания и Германия.

 

Целият доклад може да видите тук

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати