Нашите съвети преди Хелоуин
Тиквени фенери, дракони, вещици… В навечерието на Хелоуин има десетки призраци, които надничат зад всеки ъгъл. Ние в ЕПЦ България обаче вярваме, че чудовищата може да бъдат страшни, само, ако не знаеш как да се справиш с тях! Заради това се опитахме да обобщим някои от проблемите при пазаруването онлайн, за които получаваме оплаквания от потребители през последните месеци. И дадем съвети как да се справите с тях! Или изобщо да не стигнете до това!
1. Преди 2 месеца поръчах от един сайт подарък за любимия човек (маратонки, рокля, тостер, телефон, книга…). Подаръкът обаче изобщо не пристигна. Ами сега?
Нашият съвет: В тази незавидна история имате два варианта за действие. Първият е да пишете на търговеца и да проверите дали причината не е техническа грешка, която може да се отстрани. Пазете всички изпратени и получени имейли, както и останалите документи, свързани с поръчката. Ако търговецът се намира в друга държава от ЕС, Исландия или Норвегия, може да се обърнете към ЕПЦ България за безплатна помощ и съдействие.
Понякога обаче се оказва, че търговецът не отговаря, а сайтът дори спира да работи. Ако сте платили с кредитна или дебитна карта, може да се обърнете към Вашата банка и да проверите дали е възможно да направите оспорване на плащането (чарджбек) и да поискате платената сума обратно. Това не винаги е възможно, но е във ваш интерес да опитате.
2. Купих най-красивата рокля от онлайн търговец, но установих, че цветът не отива на косата ми. Върнах я, но така и не получих парите си обратно.
Нашият съвет: Трябва да сте спазили всички условия – да сте уведомили търговеца в срок от 14 дни след получаването й, после да сте върнали роклята неизползвана в срок от нови 14 дни. И междувременно търговецът също има 14 дни, откакто сте го уведомили, за да ви възстанови платената сума. Законът му позволява да се забави, докато не се увери, че върнатата поръчка е здрава, цяла и неизползана.
Ако обаче дори и тогава не получите парите си обратно - обърнете се към търговеца, за да направи проверка. Ако продавачът не ви отговори и е в друга държава от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, то свържете се с ЕПЦ България.
И още един бонус съвет – има стоки, които онлайн търговците не са длъжни да приемат обратно - например храна, бельо, бански, книги, билети за събития, козметика, която е отворена. Ако все пак размислите, след като се сдобиете с тях, и искате да ги върнете – решението е въпрос на търговска политика.
За да не се стига до кошмарни истории, независимо дали заради Хелоуин или не, е много важно потребителите да проверят търговеца и да разберат на кого дават доверието и парите си - на сайта на всеки продавач от ЕС трябва да има информация за неговата фирма и адрес. Това може да ви спести загубата на пари и нерви, а и няма да оставите любимия човек без подарък, казва Соня Спасова, директор на ЕПЦ България.
Още тук