Сайтът е на словенски или чешки език, адресът за контакти е в Италия, стоката пристига от Азия, а седмица-две по-късно линкът на електронния магазин вече не се отваря.
Това е профилът на много оплаквания, които получаваме по телефон или по имейл в последните дни в ЕПЦ България. Жалват ни се предимно дами, които са от различни краища на страната и на различна възраст. Общото, което ги обединява е, че са видели рекламата на даден сайт в социалните мрежи, направили са поръчка на красиви и атрактивни дрехи, но след това получават различни по брой и вид продукти - най-често блузи с изключително ниско качество, по израза на една от тях - "трета употреба". По тази причина решихме да обърнем още веднъж внимание на знаците, които може да подскажат, че сайтът за онлайн продажби не е достатъчно коректен и е по-добре да се въздържаме от поръчки.
Задължиха ме да поръчам 4 артикула!
Чрез реклама от социална мрежа потребителка попада на нов онлайн магазин. Харесва си рокля за специален повод на изключително атрактивна цена. В други сайтове подобни рокли струват поне 2 или 3 пъти повече. За да я поръча обаче, има задължение да се купят общо поне 4 продукта.
Коментарът на ЕПЦ: Възможно е да има отстъпка при поръчване на повече артикули или комбинация от 2 или повече стоки, но това не бива да се превръща в изрично задължение да се пазарува от даден сайт. В случай че изискването е безпрекословно, то помислете добре дали имате нужда точно от тези продукти, преди да го изпълните.
Получих спам в червено!
Друга потребителка получава потвърждението за поръчката в нейната спам папка с изрична индикация за опасност, маркирана в червено. Въпреки това тя отива до офиса на куриер и си взима поръчката.
Коментар на ЕПЦ: Обикновено нашите пощи идентифицират достатъчно добре опасностите и ни дават сигнал за това - най-често, пращайки подателя в папка СПАМ на имейла ни. Това много често са фишинг имейли или други опити на злонамерени податели да ни навредят.
Друг знак, че може да има нещо нередно, се открива и във факта, че търговецът ни изпраща информация за движението на стоката от различни имейл адреси, които нямат нищо общо с домейна на сайта, от където сме пазарували.
Затова, помислете още веднъж дали да отваряте подобни електронни писма - освен загуба на пари, рискувате да заразите и компютъра или телефона си и да унищожите целия архив, който имате на това устройство.
Без телефон и имейл адрес
В сайта е описана много подробно процедурата, според която потребителят трябва да върне якето, което е получил, но в действителност никъде няма възможност да се попълни формуляр, липсва телефон, не може да се намери и никакъв имейл адрес.
Коментар на ЕПЦ: Всички търговци в ЕС са задължени да предоставят контакти като имейл поща, телефон и физически адрес, за да може потребителят да се свърже с тях. Необходимо е да има и данни за търговеца и къде е регистриран. Когато става дума за продавач в трета държава, това не е задължително, но пък и правата на клиентите може да се окаже, че не са така добре защитени, както е в ЕС.
Нашият съвет е преди да направите поръчка от нов и непознат сайт, непременно да проверите как може да се свържете с него при въпроси или проблеми. Много често некоректни лица, които използват сайтове за измама, остават празно място там, където трябва да е написана фирмата. В други случаи текстът, който обяснява къде е регистриран търговецът е на език, съвсем различен от този, на който е останалата информация за продуктите. Понякога е сложена картинка с име на фирма, вместо то да бъде изписано като част от целия текст, и така по-трудно се улавя като грешка или измама от търсачките в мрежата.
Още съвети как да проверите онлайн търговец, от където искате да пазарувате, вижте тук.