Европейската сметна палата (ЕСП) стартира одит, за да прецени дали Европейската комисия е защитила ефективно правата на гражданите, които са използвали самолетен транспорт или са резервирали полети по време на кризата, свързана с COVID-19.

Какво ще бъде проверено

Цел на одита  е да установи:

  • Достатъчно добри и устойчиви ли са актуалните правила за пътническите полети, за да се справят с подобна криза;
  • Дали Комисията е извършила ефективен мониторинг на спазването на правата на пътниците във въздушния транспорт по време на пандемията и дали е предприела съответните действия.
  • Взели ли са държавите членки предвид правата на пътниците при отпускането на спешна държавна помощ за сектора на пътуванията и транспорта.

Въздушният транспорт по време на пандемията

Пандемията от COVID-19 и здравните мерки, предприети в отговор, предизвикват сериозни проблеми при пътуване — въздушните превозвачи отменят около 70 % от всички полети, а броят на новите резервации рязко спада. Наблюдава се липса на възможност или желание за пътуване, предизвикана също и от некоординираните спешни мерки, предприети от различните държави, като например забрани за полети, затваряне на граници, налагане на изисквания за карантина или за отрицателен тест непосредствено преди полета, отбелязват от Европейската сметна палата.

В съобщението се отбелязва още, че Държавите членки на ЕС са въвели допълнителни спешни мерки, за да помогнат на затруднения транспортен сектор, в т.ч. на въздушните превозвачи, например чрез отпускането на държавна помощ в безпрецедентен размер и възможността за гъвкавост при възстановяването на средствата на пътниците при отменени полети.

Правата на пътниците в Европа

ЕС има за цел да предостави еднакво ниво на защита на всички ползватели на въздушния транспорт. Регламентът относно правата на пътниците във въздушния транспорт им дава право на възстановяване на средства в брой, на премаршрутиране и подкрепа на място под формата например на безплатна храна и настаняване, ако полетът им бъде отменен или значително забавен, или ако им е отказано качване на борда. Подобна защита се предлага и от европейска директива относно пакетните туристически пътувания (например полет и хотелско настаняване).

Когато планирате пътуване

Ако ви предстои пътуване, вижте обобщените съвети на Европейската сметна палата и информацията на сайта на ЕПЦ България.

При отменен или премаршрутиран полет, при който от авиокомпанията или агенцията, продала билета, не съдействат на потребителя да получи това, което е преценил да приеме – ваучер или сумата, той може да се обърне към ЕПЦ България за съдействие. За да можем да се намесим ние, отсреща трябва да е търговец, регистриран в ЕС, а потребителят, независимо от националността му – да е в нашата държава.

Повече за одита „Права на пътниците във въздушния транспорт по време на кризата, свързана с Covid-19“ е представено на английски език тук.

 

Илюстрация: Pexels