Пътник ухапва друг човек на борда, атакува още пътници и екипажа: полетът е отклонен, за да бъде свален провинилият се. За останалите на борда ситуацията води до редица неудобства, сред които – изпуснат следващ полет.

Какви могат да са последствията?

През януари 2019 г. в португалски съд постъпва запитване в рамките на спор с въздушен превозвач, отказал да плати обезщетение на пътник за международен полет със закъснение от повече от три часа.

Жалбоподателят е резервирал полет от Бразилия до Норвегия с прекачване в Португалия. След като е отклонен към Испания, за да бъде свален от борда пътник с неприемливо поведение, самолетът каца в Осло със закъснение от близо денонощие. Сред потърпевшите е и пътник, който не успява да направи връзката с втория си полет и изисква  от авиопревозвача обезщетение от 600  евро. Компанията отказва да му го изплати с мотива, че закъснението се дължи на извънредно обстоятелство и че изпращането на друг самолет не би позволило да се избегне това закъснение. Потребителят сезира Районен съд Лисабон, Португалия, откъдето се обръщат със запитване до Съда на Европейския съюз.

Съдът дава тълкуване, че агресивно поведение на пътник на борда на самолет може да се счете за извънредно обстоятелство.

Въздушният превозвач се освобождава от задължението си да плати на пътниците обезщетение по член 7 от Регламент № 261/2004, ако може да докаже, че отмяната или закъснението на полет с три или повече часа при пристигане се дължи на „извънредни обстоятелства“, които не е могло да бъдат избегнати, дори да са били взети всички разумни мерки. Както и — в случай на настъпване на такова обстоятелство — че е взел съобразени с положението мерки да не допусне отмяна или голямо закъснение на полета.

Кога авиопревозвачът може да се позове на извънредно обстоятелство и да не изплати обезщетение?

Според Регламент № 261/2004 за да се освободи от задължението си да плати обезщетение на пътниците при голямо закъснение или отмяна на полет, опериращ въздушен превозвач може да се позове на „извънредно обстоятелство“, което е засегнало опериран от самия него със същото въздухоплавателно средство полет, при условие че е налице пряка причинно-следствена връзка между настъпването на това обстоятелство и закъснението или отмяната на следващия полет, което запитващата юрисдикция трябва да прецени, като има предвид по-специално начина на използване на съответното въздухоплавателно средство от съответния опериращ въздушен превозвач.

Възможно е да съществуват различни казуси и проблеми, които срещат пътниците. Екипът на ЕПЦ България е насреща за индивидуална консултация на www.ecc.bg