Тема на месеца: Тръгваме на път, но полетът закъснява

Лятото вече е в разгара си, а ваканциите и отпуските – на една ръка разстояние. След две години на пандемия и свързаните с нея ограничения, много хора стягат куфари за кратки или по-дълги пътувания със самолет. За съжаление, началото на лятната ваканция може да се превърне в кошмар за много пътници – в последните дни има десетки отложени полети или закъснения, огромни опашки и дори хаос по големите летища. Очакват се и стачки на служители в различните сфери на въздушния транспорт.

Какво можете да направите при отмяна или закъснение на полет? А в случай на стачка? Как можете да получите възстановяване на парите или компенсация?

На първо място – бъдете информирани!


- Преди да се отправите към летището, проверете неговия сайт и страницата на въздушния превозвач. Уверете се, че полетът ще бъде изпълнен, както и колко по-рано трябва да отидете на аеропорта. Тази информация може да варира в зависимост от дестинацията и от големината на летището. Ако закъснеете и изпуснете полета си, ще се наложи да си купите нов билет.

- Някои авиокомпании предлагат възможност за онлайн регистрация, но проверете изискванията предварително. 

- Има летища, където може да се възползвате от т.нар. fast track срещу заплащане. Това означава, че пътниците може да преминат през отделен, по-бърз поток за контрол на сигурността. Преценете дали това е удачно за вашия случай, но това също трябва да стане поне ден преди полета.

- Пътниците с намалена подвижност може да се наложи да се чекират по-рано от останалите. Също така е добре уведомят въздушния превозвач или туристическия агент, че се нуждаят от подобно съдействие поне няколко дни по-рано.

- Въпреки че на този етап държавите масово са свалили ограниченията, свързани с пандемията от ковид, преди да потеглите на път, направете проверка на сайта на Министерство на външните работи или в платформата https://reopen.europa.eu. Ако купувате билет за по-късна дата през есента, може да обмислите и допълнителна застраховка в случай че се наложи промяна в плановете заради рестрикции, свързани с коронавируса или пък заради положителен тест. 

И все пак, ако има проблем с полета? 

Ако вашият полет бъде отменен от въздушния превозвач или има голямо закъснение, то имате следните права:

- Право на информация. Това е и най-важното и основно право – пътниците трябва да бъдат наясно какво се случва с полета, както и кога би било възможно да излетят.
Пазете всички SMS-и и имейли, които получавате от превозвача, а на летището снимайте таблото с информация за закъснението. 

- Помощ и грижи, ако полетът закъснява повече от 2 часа: Въздушният превозвач трябва да осигури храна и напитки за времето за изчакване, две телефонни обаждания или достъп до имейл и, ако е необходимо, настаняване в хотел и транспорт от и до летището.
Ако авиокомпанията не ви раздаде ваучери или храна, и трябва да си ги купите сами, докато чакате закъснелия полет, е необходимо да пазите касовите бележки и други доказателства за направените разходи.

- Обезщетение: Възможно е пътниците да получат обезщетение, в случай че самолетът кацне на крайната дестинация с повече от 3 часа закъснение. Превозвачът не дължи компенсация, ако промяната е настъпила поради извънредни обстоятелства извън неговия контрол. Размерът на обезщетението зависи от дължината на маршрута – за най-масовите полети в Европа до 1500 км, сумата е 250 евро.

- В случай на отмяна на полет, пътникът може да избере една от следните опции:
а) възстановяване на сумата за неизползвания билет в срок до 7 дни или ако има свързващ полет - връщане до летището на заминаване,
б) премаршрутиране, при сравними транспортни условия, до крайната дестинация при първа възможност, или
в) нов полет, при сравними транспортни условия, до крайната дестинация на по-късна дата, когато е удобно за пътника и при свободни места.

В зависимост от това кога е бил уведомен за отмяната, кога се очаква да пристигне в крайната точка, както и каква и причината за отмяната, пътникът може и да има и право на обезщетение. Ако сте отишли на летището и изберете премаршрутиране, авиокомпанията трябва да ви осигури грижи във времето на изчакване.

- Стачка: Според решение C‑28/20 на Съда на ЕС стачката на персонал, необходим за полета, която има определени искания и срок, не попада в обхвата на понятието „извънредно обстоятелство“ по смисъла на Регламент 261, което освобождава авиокомпанията от задължението да изплаща компенсация при забавен или отменен полет. Извънредни обстоятелства обаче може да възникнат при стачки, оказващи влияние върху дейността на въздушния превозвач – например, ако протестират ръководители на полети или служители на летището. Благодарение на това съдебно решение трябва да се прави преценка на всеки отделен случай дали стачката се отнася до обичайното упражняване на дейността на компанията и дали тя попада в нейната сфера на контрол. Ако тези две условия не са изпълнени, то обстоятелствата може да се определят като форсмажорни.

Ако имате колебания или проблеми с полет на авиокомпания, базирана в друга държава от ЕС, можете да се свържете с Европейски потребителски център България, за да получите безплатна помощ и съвети.

 

На снимката - така изглежда в неделя, 3 юли, небето над Европа според сайта flightradar24.com

 

(прессъобщение)

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати