Големите опашки на летището

Вижте най-честите въпроси и отговори по повод чакането на полета

В последните дни жалбите на потребители за отменени или забавени полети от най-различни точки на Европа се увеличиха чувствително. Някои от потребителите споделят, че подобни проблеми, напрежение и натоварване не са усетили дори в разгара на ковид кризата. На по-големите летища чакането на опашките за проверки или чекиране на багажа е толкова дълго, че има и оплаквания на пътници, изпуснали полетите си. Някои летищни власти обявиха, че ще ограничат броя на пътниците и съответно - броя на излитащите самолети. ЕПЦ България се опита да събере отговорите на най-честите въпроси, които получаваме при нас.

 

Възможно ли е да се получи възстановяване на парите за билета и обезщетение, ако изпусна полет, защото съм чакал много дълго, за да мина проверките за сигурност на летището?

По-вероятно не. Дългите опашки и организирането на проверките за сигурност са отговорност на летището, а не на авиокомпанията. Поради тази причина авиопревозвачите не са задължени да връщат сумата за билетите или да изплащат обезщетение, ако пътниците не са на изхода за самолета в указания на бордната карта час.

За съжаление, възстановяването на каквито и да е разходи от страна на летището също е малко вероятно.

Пътниците все пак биха могли да потърсят правата си с аргумента, че летището е виновно за изпуснатия полет, но това би означавало да се обърнат към съда. Ако се стигне до там, ще бъде необходимо да докажат кога са пристигнали на летището и евентуално да покажат с видео или снимка, че са чакали на дълги опашки. Нашият съвет е да се пазят касовите бележки за паркинга или от покупка на терминала, билетите от градския транспорт или други доказателства, които могат да потвърдят времето, в което са пристигнали на аерогарата.

Общо правило е да се провери на сайта на превозвача или на сайта на летището колко часа преди полета трябва да са пристигнали там.

Имам ли право на компенсация заради опашките на гишето за чекиране на багажа?

В този случай отговорността е на авиокомпанията, независимо дали услугата е възложена на трети страни. Ако пътниците са пристигнали на летището навреме, т.е. в часа, обявен от самата авиокомпания, и случайно изпуснат полета си, защото на опашката за чекиране на куфарите има повече хора или тя върви твърде бавно, може  да подадат жалба до авиокомпанията. В тези случаи пътникът има право на избор между възстановяване на цената на билета и пренасочване на алтернативен полет, в допълнение към помощта. Необходимо е обаче да има сходни доказателства за това кога е застанал на опашката.

Ако изпусна полета си поради дълги опашки, мога ли да разчитам на застраховката си?

Това зависи от условията на самата застраховка. По правило застраховките могат да помогнат за обезщетение при изпуснати полети заради заболяване или извънредно събитие като пътнотранспортно произшествие по пътя към летището, но не и ако има забавяне заради дългите проверки за сигурност на летището. 

Какво да направя, ако изпусна втория полет от свързана резервация?

Ако трябва да се резервират свързващи полети, пътниците трябва да се уверят, че всички полети са резервирани в една обща резервация. В този случай тази резервация има  единен номер на резервация (PNR) на авиокомпанията, който се прилага за всички полети на пътуването. Нискотарифните компании по правило не предлагат свързани полети.

Ако вторият полет бъде отменен или първият закъснее и така пътниците изпуснат връзката, то авиокомпанията трябва да им съдейства и да организира алтернативен превоз до крайната им дестинация или да им възстанови сумата за неизползваната отсечка. Именно предвид огромните опашки на повечето летища, е добре да се предвиди достатъчно време за придвижването от единия до другия гейт на терминала при смяна на самолетите.