Какво прави ЕС за потребителите?

Над 3/4 от правата на потребителите са гарантирани и защитени от законодателство, въведено от Европейския съюз, което означава, че българите могат да се възползват от тези права, така, както това правят потребителите от останалите държави в Общността. С наближаването на изборите за Европейски парламент, които ще се проведат в началото на месец юни, решихме да обобщим няколко от постиженията в областта на потребителската защита.

Едно зарядно устройство за всички преносими устройства

От декември 2024 г. USB Type-C портът ще стане стандартно оборудване за всички мобилни телефони и таблети в рамките на ЕС. Ще може да зареждаме всичките си преносими устройства с едно зарядно устройство, независимо от това каква марка са. Така ще се спести неудобството от забравеното зарядно, когато отиваме на почивка, защото ще можем да ползваме това на половинката, например.  

По-добра защита срещу технологични гиганти

Европейският съюз се стреми да криминализира онлайн дейности, които вече са незаконни офлайн. Два основни европейски регламента, Законът за цифровите услуги и Законът за цифровите пазари, наскоро влязоха в сила. Сега всички онлайн платформи трябва да проследят и идентифицират продавачите, които предлагат стоки и услуги през тях, като предварително проверяват тяхната самоличност и попълват данните за контакт. Това гарантира, че ще знаем с кого си имаме работа, когато купуваме билет за самолет или концерт, или пък когато си резервираме почивка чрез посредник.

От 6 март шест дигитални гиганта (Google, Amazon, Apple, ByteDance, Meta и Microsoft) трябва да предоставят повече свобода на своите потребители. Те вече не могат да налагат своя софтуер по подразбиране, когато купувате ново устройство. Напротив - трябва да може да деинсталираме предварително инсталираните приложения само с едно щракване.

Лесно поправяне на дефектните продукти

Потребителите могат да се възползват от законовата гаранция за съответствие за всички продукти и услуги, купени от онлайн търговци или на място в магазините от ЕС. До две години след покупката имаме право да поискаме безплатен ремонт или замяна от продавача, ако даден продукт не функционира правилно. От 2022 г. тази гаранция е разширена, за да обхване свързани устройства, цифрово съдържание и услуги. Независимо дали става въпрос за видео игра или абонамент за приложение, правилното им функциониране е гарантирано за минимум две години.

Ами ако устройството се повреди след две години? За да удължи живота на устройствата, ЕС има за цел да принуди компаниите да произвеждат издръжливи устройства и да насърчи потребителите да предпочитат ремонта на своите дефектни устройства, вместо да купуват нови. Това доведе до създаването на нови стандарти за екодизайн, наложени на производителите и правото на поправка за потребителите на определени категории устройства като хладилници, перални машини или телефони. Във всяка страна от ЕС ще бъде създадена безплатна онлайн платформа, чрез която ще се намира по-лесно и бързо  оторизиран или независим сервиз.

Разширяване на схемата за потребителски кредит

За да насърчат покупките по време на периоди на инфлация, все повече онлайн продавачи предлагат решения за плащане на различни вноски за своите клиенти. Тази опция „Купете сега, платете по-късно“ е много привлекателна за потребителите, които могат да си вземат покупката веднага и да платят на три или четири вноски без такси. Това обаче увеличава риска от свръхзадлъжнялост. В опит да защити интересите на потребителите, ЕС избра да разшири обхвата на кредитите, като ги направи предмет на по-строги регулации. Това включва кредити под €200 и тези, попадащи в категорията „Купете сега, платете по-късно“. Тези мерки трябва да влязат в сила от ноември 2026 г.

 

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати