Устойчивият потребител. Това е темата на тазгодишния Световен ден на потребителите, който по традиция се провежда на 15 март. Мотото е обявено от Consumers International (CI) – организация, която обединява над 200 организации от цял свят.
Все повече хора се замислят за бъдещето на планетата и климата. Потребителите играят особено важна роля, обобщават от CI. Първо - чрез тяхната покупателна сила. Около 66% от участниците в глобално проучване твърдят, че са готови да платят повече за устойчиви марки (сред т.нар. милениали числото стига 73%).
От Потребителския интернационал представят и няколко нови тенденции, които наблюдават в поведението на потребителите. На първо място потребителите все повече търсят информация за състава на продуктите, за произхода на месото и храната си изобщо. Все по-модерна става и т.нар. устойчива мобилност, която има различни измерения, като най-изявеното от тях е споделеното пътуване. Потребители от различни държави в Европа и Америка пък се включват в движението Flight Free 2020, което призовава за ограничаване на пътуването със самолет като начин да се намали въглеродния отпечатък. Голяма популярност набират и кампании, свързани с рециклирането и повторното използване на дрехи.
Мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net посвети месец януари именно на темата за устойчивото потребление и устойчивото пътуване. Най-лесните съвети са свързани с изграждането или промяната на всекидневни навици. Например, може да се използва чанта за многократна употреба вместо найлонови торбички. Старите дрехи могат да бъдат предадени за рециклиране, а пластмасовите бутилки - да бъдат изхвърлени в определения за това контейнер.