Самоволната или спонтанната стачка на летателния персонал след изненадващо съобщение за предстоящо преструктуриране не е „извънредно обстоятелство“.
Това означава, че авиокомпанията няма как да се освободи от задълженията си да изплаща обезщетение в случай на отмяна или голямо закъснение на полетите заради отсъствието на нейните служители.
Това реши Съдът на ЕС по дело, заведено срещу германската авиокомпания TUIfly, когато над 89% от пилотите и над 62% от кабинния екипаж излизат в болнични, поради което редица полети са отменени или закъснели. Досега стачките на персонала на авиопревозвачите се смятаха за проява на "извънредна ситуация", което според Регламент 261, освобождава търговеца да изплаща обезщетение.
Според решението на Съда обаче подобни протести всъщност са нормален риск за авиопревозвачите. Причината е, че преструктурирането и реорганизацията в предприятията са част от мерките за тяхното управление и съответно на въздушните превозвачи може да им се наложи да се справят с конфликти, възникнали с техните служители. Следователно, в ситуация като тази, която е настъпила в TUIfly през есента на 2016 г., рисковете, произтичащи от социалните последици, свързани с преструктурирането, трябва да се разглеждат като присъщи на обичайното упражняване на дейността в съответната авиокомпания. Т.е. било е очаквано да има реакция от страна на персонала, включително и стачка.