Договорено: Без бариери при онлайн пазаруване от други страни в ЕС

Европейският парламент, Съветът и Комисията постигнаха политическо споразумение за прекратяване на необоснованото блокиране на географски принцип за потребителите, желаещи да купуват стоки или услуги онлайн в рамките на ЕС. Новите правила ще дадат тласък

Заместник-председателят Андрус Ансип, отговарящ за eдинния цифров пазар, заяви: „Днес слагаме край на необоснованата дискриминация при пазаруването онлайн. Това е чудесна новина за потребителите. С новите правила европейците ще могат да избират от кой уебсайт да направят покупка, без да бъдат блокирани или пренасочени към друг сайт. Това ще се превърне в реалност до Коледа следващата година.“

Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП, допълни: „Ние модернизираме единния пазар на ЕС, за да го адаптираме към света на цифровите технологии, като предоставяме на потребителите едни и същи възможности за достъп до възможно най-широк спектър от търговски предложения, независимо от това, дали те физически влизат в магазин в друга държава или пазаруват онлайн. Следващата стъпка в тази насока ще бъде намаляването на цените на трансграничните доставки на колетни пратки, които продължават да възпират хората да купуват и продават продукти в целия ЕС.“

Комисар Мария Габриел, отговаряща за цифровата икономика и цифровото общество, посочи в заключение: „Преустановяването на несправедливото блокиране на географски принцип е голяма стъпка напред за потребителите и изграждането на същински единен цифров пазар за всички. Успоредно с премахването на таксите за роуминг и осигуряването на трансгранична преносимост, гражданите на ЕС ще могат да купуват нови мебели онлайн, да резервират хотелски стаи или да използват кредитната си карта в чужбина, както у дома.“

За хората това означава, че ще могат да купуват онлайн нови електрически уреди, да наемат автомобили или да купуват концертни билети, както правят в собствената си държава. Така ще се гарантира, че те вече няма да се сблъскват с бариери, като например от тях да се изисква да извършат плащане с дебитна или кредитна карта, издадена в друга държава. За предприятията това означава повече правна сигурност при извършването на трансгранична дейност.

Както председателят на Европейската комисия, Жан-Клод Юнкер, заяви на Срещата на върха в областта на цифровите технологии в Талин през септември миналата година, законодателите на ЕС трябва да приключат работата по всички 24 законодателни предложения, които Комисията е представила от началото на настоящия мандат, за да може успешно да завърши изграждането на единния цифров пазар. Европейската комисия е готова да помогне на Европейския парламент и на Съвета да постигнат приемливи договорености и доказа това тази вечер като направи споразумението възможно.

Новите правила определят три конкретни ситуации, при които предварително са изключени каквито и да било обосновки или обективни критерии за различно третиране на клиенти от различни държави — членки на ЕС.

Това са:
Продажбата на стоки без физическа доставка. Например: Белгийски клиент желае да закупи хладилник и намира най-доброто предложение на германски уебсайт. Клиентът ще има правото да поръча продукта и да го вземе от помещенията на търговеца или сам да организира доставката до дома си.

Продажбата на услуги, предоставяни по електронен път. Например: Българска потребителка желае да закупи хостинг услуги за своя уебсайт от испанско дружество. Тя вече ще има достъп до услугата, ще може да се регистрира и да закупи тази услуга, без да е необходимо да заплаща по-високи такси в сравнение с испанския потребител.

- Продажбата на услуги, предоставяни на конкретно физическо място. Например: Италианско семейства може директно да закупи пътуване до увеселителен парк във Франция, без да бъде пренасочено към италиански уебсайт.

Регламентът не налага задължение за продажба и не хармонизира цените. Той обаче разглежда въпроса за дискриминацията при достъпа до стоки и услуги в случаите, когато тя не може да бъде обективно обоснована (напр. от задължения за плащане на ДДС или различни правни изисквания).

Новите правила ще влязат в сила девет месеца след публикуването в Официален вестник на Европейския съюз, за да се даде възможност по-специално на малките търговци да се адаптират.

Контекст на досието

В проучване на Комисията бе установено, че при 63% от всички оценени уебсайтове са налице практики на блокиране на географски принцип. То показва, че през 2015 г. по-малко от 40% от уебсайтовете са предоставяли възможност на трансграничните потребители успешно да извършат покупка. 

Цялото прессъобщение може да видите тук

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати