Европейският парламент, Съветът и Комисията постигнаха политическо споразумение за прекратяване на необоснованото блокиране на географски принцип за потребителите, желаещи да купуват стоки или услуги онлайн в рамките на ЕС. Новите правила ще дадат тласък
Заместник-председателят Андрус Ансип, отговарящ за eдинния цифров пазар, заяви: „Днес слагаме край на необоснованата дискриминация при пазаруването онлайн. Това е чудесна новина за потребителите. С новите правила европейците ще могат да избират от кой уебсайт да направят покупка, без да бъдат блокирани или пренасочени към друг сайт. Това ще се превърне в реалност до Коледа следващата година.“
Елжбета Бенковска, комисар по въпросите на вътрешния пазар, промишлеността, предприемачеството и МСП, допълни: „Ние модернизираме единния пазар на ЕС, за да го адаптираме към света на цифровите технологии, като предоставяме на потребителите едни и същи възможности за достъп до възможно най-широк спектър от търговски предложения, независимо от това, дали те физически влизат в магазин в друга държава или пазаруват онлайн. Следващата стъпка в тази насока ще бъде намаляването на цените на трансграничните доставки на колетни пратки, които продължават да възпират хората да купуват и продават продукти в целия ЕС.“
Комисар Мария Габриел, отговаряща за цифровата икономика и цифровото общество, посочи в заключение: „Преустановяването на несправедливото блокиране на географски принцип е голяма стъпка напред за потребителите и изграждането на същински единен цифров пазар за всички. Успоредно с премахването на таксите за роуминг и осигуряването на трансгранична преносимост, гражданите на ЕС ще могат да купуват нови мебели онлайн, да резервират хотелски стаи или да използват кредитната си карта в чужбина, както у дома.“
За хората това означава, че ще могат да купуват онлайн нови електрически уреди, да наемат автомобили или да купуват концертни билети, както правят в собствената си държава. Така ще се гарантира, че те вече няма да се сблъскват с бариери, като например от тях да се изисква да извършат плащане с дебитна или кредитна карта, издадена в друга държава. За предприятията това означава повече правна сигурност при извършването на трансгранична дейност.
Както председателят на Европейската комисия, Жан-Клод Юнкер, заяви на Срещата на върха в областта на цифровите технологии в Талин през септември миналата година, законодателите на ЕС трябва да приключат работата по всички 24 законодателни предложения, които Комисията е представила от началото на настоящия мандат, за да може успешно да завърши изграждането на единния цифров пазар. Европейската комисия е готова да помогне на Европейския парламент и на Съвета да постигнат приемливи договорености и доказа това тази вечер като направи споразумението възможно.
Новите правила определят три конкретни ситуации, при които предварително са изключени каквито и да било обосновки или обективни критерии за различно третиране на клиенти от различни държави — членки на ЕС.
Това са:
- Продажбата на стоки без физическа доставка. Например: Белгийски клиент желае да закупи хладилник и намира най-доброто предложение на германски уебсайт. Клиентът ще има правото да поръча продукта и да го вземе от помещенията на търговеца или сам да организира доставката до дома си.
- Продажбата на услуги, предоставяни по електронен път. Например: Българска потребителка желае да закупи хостинг услуги за своя уебсайт от испанско дружество. Тя вече ще има достъп до услугата, ще може да се регистрира и да закупи тази услуга, без да е необходимо да заплаща по-високи такси в сравнение с испанския потребител.
- Продажбата на услуги, предоставяни на конкретно физическо място. Например: Италианско семейства може директно да закупи пътуване до увеселителен парк във Франция, без да бъде пренасочено към италиански уебсайт.
Регламентът не налага задължение за продажба и не хармонизира цените. Той обаче разглежда въпроса за дискриминацията при достъпа до стоки и услуги в случаите, когато тя не може да бъде обективно обоснована (напр. от задължения за плащане на ДДС или различни правни изисквания).
Новите правила ще влязат в сила девет месеца след публикуването в Официален вестник на Европейския съюз, за да се даде възможност по-специално на малките търговци да се адаптират.
Контекст на досието
В проучване на Комисията бе установено, че при 63% от всички оценени уебсайтове са налице практики на блокиране на географски принцип. То показва, че през 2015 г. по-малко от 40% от уебсайтовете са предоставяли възможност на трансграничните потребители успешно да извършат покупка.
Цялото прессъобщение може да видите тук