Правилата в целия ЕС за по-добра защита на потребителите от измами и по-бързо откриване и спиране на нелоялни търговци бяха одобрени от евродепутатите тази седмица. Националните правоприлагащи органи ще имат повече правомощия за откриване и спиране на онл
- изискване на информация от регистраторите на домейни и банки с цел идентифицирането на нелоялните търговци;
- закупуване на стоки и услуги като тестови покупки, включително под прикритие („тайно пазаруване“);
- налагане на изричното показване на предупреждение или нареждане за премахването на цифрово съдържание, ако няма други ефективни средства за прекратяване на дадена незаконна практика
- налагане на санкции (например - глоби)
- информиране на потребителите как да потърсят обезщетение.
Следващи стъпки
Законодателният текст, приет от Парламента, трябва да бъде официално приет от Съвета на ЕС. Регламентът ще започне да се прилага 2 години след датата на влизането му в сила.
Бързи факти
Примери за минали практики, които трябва да бъдат разгледани по-добре съгласно новите правила на ЕС:
- трансгранична реклама с кратка продължителност от авиокомпания, която по-късно отменя отстъпките за билети;
- дългосрочен абонамент, скрит зад оферта, предоставяща възможност да се спечели телефон за 1 евро;
- онлайн търговец, който не доставя дизайнерските мебели, които твърди, че продава, и който, освен това, се мести четири пъти в продължение на три години;
- оплаквания относно цените за наемане на автомобили, показващи, че потребителите са дискриминирани въз основа на тяхната страна на произход.
- 37% от сайтовете за електронна търговия, резервации за пътувания, развлечения, облекло, електронни стоки и услуги за потребителски кредити са в нарушение на законодателството на ЕС за защита на потребителите.
Цялото прессъобщение може да видите тук