Денят на Европа: Новите предизвикателства и ECC-Net

Отмениха полета ви до Италия? Или пък имате проблеми с доставката на поръчка, която купихте от търговец в Словения? Мрежата на европейските потребителски центрове (ECC-Net) предлага безплатна помощ за всички искове, заведени срещу търговец, намиращ се в друга държава-членка на ЕС, Исландия или Норвегия. Над 150 експерта, които работят заедно в 29 центъра, са обработили повече от 124 000 оплаквания през 2023 г. Благодарение на общата ни работа успяхме да възстановим близо 9 милиона евро на потребители, които са имали трансгранични жалби.

С оглед на променящите се потребителски навици и развиващия се цифров пазар, ECC-Net формулира няколко основни приоритета по отношение на бъдещето на законодателството и защитата на потребителите в ЕС.

- Изкуствен интелект и цифрови рискове

Изкуственият интелект се използва все повече и повече от онлайн търговците, както и от дигиталните платформи и в социалните мрежи. Техните алгоритми използват нашите лични данни, за да определят кои продукти е най-вероятно да закупим. За да смекчи рисковете, Европейският съюз наскоро прие закон за изкуствения интелект, предоставящ първоначална правна рамка за Европа. Потребителите трябва да бъдат своевременно информирани, когато алгоритъм използва тяхната лична информация, за да им продаде стоки и услуги. Освен това, когато една компания делегира обслужването на клиентите си на чат бот, който използва за база изкуствен интелект, то тези клиенти трябва винаги да имат опцията да се свържат с човек като алтернатива, за да получат помощ при необходимост. 

- Засилени права на пътуващите

Адаптирането на разпоредбите относно транспорта и пътуванията се нарежда на първо място сред предстоящите законодателни приоритети за ЕС. Още повече, че Регламент 261, който регулира правата на пътниците във въздушния транспорт, е от 2004 г. Потребителите се нуждаят и от по-добра защита в случай на неплатежоспособност на дадена авиокомпания. Жалбите, обработени от ECC-Net, разкриват, че европейските пътници губят средно 431 евро в случай на фалит на авиопревозвач. 

- Спокойно онлайн пазаруване

В контекста на постоянните промени на пазара и увеличаване на ролята на маркетплейсите и на инфлуенсърите, е важно да се дефинира и тяхната отговорност. Проучване на Европейската комисия например наскоро разкри, че само 20% от инфлуенсърите ясно обозначават своите търговски публикации като реклами. 

 

Още за позицията на Мрежата ECC-Net - на сайта на мрежата.

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати