Измамите в социалните медии

Доклад на Consumer International представи топ 3 на най-честите капани в мрежата

Социалните медии имат все по-голяма роля в живота на много хора по целия свят. Социалните мрежи като Facebook, Twitter, WhatsApp или Instagram имат над 3 милиарда активни потребители, като те постоянно се увеличават.

За съжаление, масовото използване на социалните медии предоставя не само големи възможности за комуникация и забавление, но и помага на нечестни хора да се свързват с потребители в социалните мрежи и да извършват измами - измъкват от тях пари или лични данни (например имейли, пароли, дата на раждане), които след това да могат да използват чрез т.нар. фишинг отново за кражба и финансова изгода. Именно киберпрестъпността е най-големият източник на безпокойство за 81% от интернет потребителите, показва проучване на Центъра за международно управление на иновациите през 2018 г.

Наскоро Consumer International (CI) – организация, която обединява над 200 потребителски организации от цял свят, представи проучване, свързано потребителския опит от измами в социалните медии, както и потенциалните рискове и решенията на тези проблеми. В проучването са обхванати  Великобритания, САЩ, Нигерия, Испания, Индия, Чили, Аржентина, Египет и Саудитска Арабия, където има над 646.1 милиона потребители в социалните мрежи.

 

Най-популярните измами в социалните мрежи

 

В доклада са обобщени и кои са най-популярните измами в социалните мрежи, като те са групирани в три категории. 

Най-често в социалните мрежи се залага на имитацията и претенцията за авторитет – в този случай измамниците се представят като служители в различни държавни, обществени или бизнес структури, преструват се на приятели или дори далечни роднини, като целта е да спечелят доверието на потребителите, за да им изпратят пари или да кликнат върху линк, чрез който заразяват компютъра си.

Друга група са измамите, свързани с електронна търговия. Потребителите плащат за стоки, които след това никога не получават. Или ги получават, но те са фалшиви (например дрехи, козметика, подаръчни ваучери) или с ниско качество.

Има и измами, свързани с инвестиции, при които винаги се появява възможност, която е „твърде добра, за да бъде истина“. И обикновено след това клиентите оставят без пари и без инвестиции.

Жертва може да стане всеки, отбелязват от Consumer International. Но все пак измамниците е вероятно да се насочат към определени демографски групи, ако мислят така ще увеличат шансовете си за успех. Експерти от Trading Standards във Великобритания са установили, че младите мъже най-често могат да попаднат в капан по повод ползване/купуване на стереоиди, докато жените в средна възраст – да бъдат въвлечени в измами, свързани с хапчета за отслабване. От Public Interest Advocacy Centre в Канада смятат, че по-младите хора по-често биват „облъчвани“ с измами, свързани с криптовалута. Проучване на Шведската агенция за потребителите е установило, че потребители с по-ниски доходи, с увреждания или с по-ниско ниво на образование или познания по чужди езици са по-вероятна жертва на т.нар. абонаментни капани.

В доклада на CI се акцентира върху факта, че е важно да се докладват измамите в социалните медии, както и да се повиши информираността на потребителите, като за това може да помогне и бизнес секторът.  В документа се предлага и социалните платформи да бъдат по-активни, като използват инструменти за откриването на измамни обяви. Експертите са представили и един от най-популярните варианти за лесна проверка на сайтове -  scamAdviser.com, разработен от Ecommerce Foundation. Това е безплатен инструмент, при което се отчитат елементи като  IP адрес, ревюта за сайта, сигурността и спам репутацията на електронния търговец.

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати