Доклад на Consumer International представи топ 3 на най-честите капани в мрежата

Социалните медии имат все по-голяма роля в живота на много хора по целия свят. Социалните мрежи като Facebook, Twitter, WhatsApp или Instagram имат над 3 милиарда активни потребители, като те постоянно се увеличават.

За съжаление, масовото използване на социалните медии предоставя не само големи възможности за комуникация и забавление, но и помага на нечестни хора да се свързват с потребители в социалните мрежи и да извършват измами - измъкват от тях пари или лични данни (например имейли, пароли, дата на раждане), които след това да могат да използват чрез т.нар. фишинг отново за кражба и финансова изгода. Именно киберпрестъпността е най-големият източник на безпокойство за 81% от интернет потребителите, показва проучване на Центъра за международно управление на иновациите през 2018 г.

Наскоро Consumer International (CI) – организация, която обединява над 200 потребителски организации от цял свят, представи проучване, свързано потребителския опит от измами в социалните медии, както и потенциалните рискове и решенията на тези проблеми. В проучването са обхванати  Великобритания, САЩ, Нигерия, Испания, Индия, Чили, Аржентина, Египет и Саудитска Арабия, където има над 646.1 милиона потребители в социалните мрежи.

 

Най-популярните измами в социалните мрежи

 

В доклада са обобщени и кои са най-популярните измами в социалните мрежи, като те са групирани в три категории. 

Най-често в социалните мрежи се залага на имитацията и претенцията за авторитет – в този случай измамниците се представят като служители в различни държавни, обществени или бизнес структури, преструват се на приятели или дори далечни роднини, като целта е да спечелят доверието на потребителите, за да им изпратят пари или да кликнат върху линк, чрез който заразяват компютъра си.

Друга група са измамите, свързани с електронна търговия. Потребителите плащат за стоки, които след това никога не получават. Или ги получават, но те са фалшиви (например дрехи, козметика, подаръчни ваучери) или с ниско качество.

Има и измами, свързани с инвестиции, при които винаги се появява възможност, която е „твърде добра, за да бъде истина“. И обикновено след това клиентите оставят без пари и без инвестиции.

Жертва може да стане всеки, отбелязват от Consumer International. Но все пак измамниците е вероятно да се насочат към определени демографски групи, ако мислят така ще увеличат шансовете си за успех. Експерти от Trading Standards във Великобритания са установили, че младите мъже най-често могат да попаднат в капан по повод ползване/купуване на стереоиди, докато жените в средна възраст – да бъдат въвлечени в измами, свързани с хапчета за отслабване. От Public Interest Advocacy Centre в Канада смятат, че по-младите хора по-често биват „облъчвани“ с измами, свързани с криптовалута. Проучване на Шведската агенция за потребителите е установило, че потребители с по-ниски доходи, с увреждания или с по-ниско ниво на образование или познания по чужди езици са по-вероятна жертва на т.нар. абонаментни капани.

В доклада на CI се акцентира върху факта, че е важно да се докладват измамите в социалните медии, както и да се повиши информираността на потребителите, като за това може да помогне и бизнес секторът.  В документа се предлага и социалните платформи да бъдат по-активни, като използват инструменти за откриването на измамни обяви. Експертите са представили и един от най-популярните варианти за лесна проверка на сайтове -  scamAdviser.com, разработен от Ecommerce Foundation. Това е безплатен инструмент, при което се отчитат елементи като  IP адрес, ревюта за сайта, сигурността и спам репутацията на електронния търговец.