Европейските потребители все по-често биват „атакувани“ от подвеждащи реклами онлайн
Европейските потребители все по-често биват „атакувани“ от подвеждащи реклами онлайн. Важно е хората да имат по-критичен и преценяващ поглед към подобни предложения, защото в крайна сметка се налага да плащат за нежелани стоки или абонаменти. Това е и причината мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net да даде съвети как да се идентифицират и избягват абонаментните капани.
Най-често подобни зарибяващи реклами за безплатни пробни пакети или евтини оферти се срещат в социалните медии или като изскачащи банери. Тези примамливи реклами увличат потребителите в импулсивни и необмислени и дори нежелани покупки. Въпреки това ако потребителят е обвързан с оферта, за която не е дал изричното си съгласие, сделката може да се счита за подвеждаща и невалидна. Заради това е важно хората да отхвърлят подобни „наложени“ сделки, вместо да се примиряват с тях.
Ключът е в знанието
Умението да се идентифицира капанът, както и познаването на правата на потребителите е ключовият момент в противопоставянето на всяка нежелана сделка. Потребителите трябва да знаят кога да откажат да плащат за нежеланите стоки или абонаменти.
Мащабно проучване в 6 европейски държави (Швеция, Норвегия, Финландия, Нидерландия, Белгия и Австрия) показва, че хората все още имат ограничени познания за правата си, що се отнася до нежелана поръчка или абонаментен капан. Потребителите не са наясно с правото на отказ, както и с възможностите да поискат от банката да им върне взетата сума от кредитната карта. Според проучването средната сума на абонаментен капан, в който са попадали потребителите от шестте държави за последните 3 години, е била 116 евро.
(Проучването може да видите на английски език тук )
ECC-Net представя кратко видео с информация за характеристиките на капаните, в които може да попадне човек. Целта на филмчето е да даде възможност на потребителите да идентифицират по-добре тези онлайн капани и да ги избягват.
"С това видео и нашите съвети се надяваме да дадем възможност на потребителите да реагират адекватно, ако бъдат притиснати да направят покупка, както и да могат да избягват съмнителните предложения", коментира Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.
Основните оплаквания, които получаваме в ЕПЦ България, свързани с нежелани абонаменти, са поради начисляване на по-голяма сума пари към сметката за телефон, когато потребителят разглежда различни сайтове за забавления през телефона си. Докато сърфира, той получава SMS, че е задължен да плати определена сума за абонамент, какъвто всъщност не е искал да направи. Ако не желае да бъде абониран за услугите – трябва да изпрати нов SMS за отказ, който също е на значителна цена.
5 лесни съвета
1. Преди да въведете името, имейл или адрес в даден сайт, проверете дали ще бъдете обвързани с покупка или абонамент.
2. На сайта трябва да бъде ясно посочено, когато се поръчва пробна стока или услуга дали след това се сключва задължителен абонамент.
3. Не се изисква да плащате или да връщате пакет, който не сте поръчали.
4. Продавачът е този, който трябва да докаже, че Вие сте се съгласили да направите дадена покупка/поръчка.
5. Ако продавачът изтегли пари от платежна карта без Ваше съгласие, то може да подадете жалба до банката си и да поискате да Ви се възстановят.