В последно време зачестиха сигналите и въпросите към Европейски потребителски център от потребители на въздушен превоз, които срещат трудности заради променени условия за влизане в други държави по повод разпространението на коронавируса. Има и пътници, които са били карани да правят допълнителни тестове на летището, въпреки че от съответната държава не е имало такова изискване, в случай че те представят сертификат за завършен ваксинационен цикъл.
Пътуването по време на пандемия е свързано с рискове, но в същото време потребителите трябва да бъдат максимално защитени в случай на промени, въведени от страните, които планират да посетят.
Как да се защитите, ако се променят правилата за влизане?
- Струва си да помислите за купуването на билети на такава тарифа, която позволява безплатна отмяна или промяна на полета. Някои от превозвачите предлагат допълнителни услуги, които позволяват подобни промени. Разбира се, понякога надценката може да не бъде удачен избор - например, ако сте попаднали на промоционални тарифи от нискотарифни авиокомпании.
- Проверете дали е възможно да закупите допълнителна застраховка, в случай че не можете да се качите на борда. Уверете се обаче какво точно обхваща и дали покрива случаи, свързани с коронавируса.
- Ако превозвачът отмени полета, пътниците могат да поискат възстановяване на сумата.
Къде да проверите настоящите ограничения?
Ограниченията за влизане в различните държави могат да се променят доста често. Проверявайте до последно дали няма промени и за вашата дестинация на сайта на Министерство на външните работи. Европейската комисия разработи и уебсайта Re-open EU (достъпен и като приложение), където също има полезна информация за евентуални ограничения. Добре е да проверите и дали авиокомпанията не изисква определени документи за качване на борда. При влизането в повечето държави е задължително да попълните декларация за това къде ще отседнете, за колко време и от коя част на България идвате. Направете запис на екрана на съответните изисквания, за да имате доказателства, в случай че на летището ви поискат нещо в повече от тях. Когато комуникирате с представителите на авиопревозвача, правете го писмено или изисквайте потвърждение на техните искания или обещания по мейл, за да имате доказателство след това. Пазете и всички документи за направени плащания.