Във време, когато въздушният транспорт се ползва все повече и от много хора, за съжаление, се случва и багажът да се забави, а куфарът да се повреди или дори – да се изгуби. Какво да правят пътниците в такива случаи? Много е важно потребителите да действат бързо и да спазват няколко основни правила!
Още на самото летище на гише „Рекламации на багажи“, когато багажът не пристигне или дойде повреден, трябва да се попълни т.нар. PIR – специален протокол, в който да се опише проблемът. Ако куфарът пристигне счупен, хубаво би било да му се направи и снимка, която да се пази като доказателство. Необходимо е да съхранявате цялата документация, включително билети, бордни карти, багажни етикети.
- В срок до 7 дни трябва да се попълни и сходен формуляр на сайта на авиокомпанията. В подобни случаи пътникът може да си купи т.нар. вещи от първа необходимост, като пази касовите бележки за тях и в последствие може да поиска възстановяване на разходите от страна на авиокомпанията.
- Когато изтекат 21 дни, а куфарът още не е пристигнал, то той се счита за загубен и трябва да се подаде нов формуляр на сайта на превозвача, с който да се поиска обезщетение за загубения багаж. Изпратете копие от билетите и багажните етикети, както и от попълнения PIR, снимки. Запазете си копие от жалбата.
Независимо дали куфарът е забавен, изгубен или повреден, максималното обезщетение е до 1200 евро. Размерът му е регламентиран в Монреалската конвенция и зависи от действителната стойност на вредата в конкретния случай. Много често се изплаща фиксирана сума на килограм липсващ багаж.
При пътуване с ценен багаж е добре да го застраховате. Освен това вещи като лаптоп, фотопарат, бижута или ключове за жилището не бива да се слагат в куфара, който ще бъде чекиран – оставете ги в ръчния си багаж, съветва Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.
Добре е да знаете още:
- Преди полета проверете в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за вещите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба.
- Направете снимка или видео със съдържанието на куфара.
- Изберете си здрав куфар. Не разчитайте на това, че може да получите обезщетение, ако той е от некачествени материали и се счупи, или има стари повреди.
- Махнете всички етикети от предишни пътувания, сложете бадж с името, адрес, имейл и телефон. Така, при необходимост, авиокомпанията ще може да се свърже с вас.