Веднъж приел възстановяване на стойността на самолетния билет при отмяна на полета, пътникът се е отказал от възстановяване на сумата в пари. Това става ясно от решение на Съда на Европейския съюз по дело C-76/23.
Независимо от това обаче въздушният превозвач трябва да гарантира, че пътникът е бил ясно информиран какви са средствата за възстановяване на неизползваната сума за полета.
Пътник на авиокомпания резервира полет от Форталеза (Бразилия) до Франкфурт на Майн с планирана връзка в Лисабон, който трябва да се изпълнява от компанията TAP Air Portugal (TAP). Този свързващ полет обаче е отменен. За да възстанови разходите за отменения полет, авиокомпанията предлага на пътниците избор: или незабавно възстановяване на сумата чрез ваучер за пътуване, като за целта трябва да се попълни онлайн формуляр на нейния сайт, или възстановяване на сумата в парични средства, при условие че пътуващите са се свързали с отдела за обслужване на клиенти предварително, за да може последният да проучи фактите.
Условията за приемане на TAP гласят, че ако пътникът избере възстановяване на разходите чрез ваучер, възстановяването на стойността на билета в парична форма в по-късен етап е изключено.
Пътникът иска възстановяване чрез ваучер за пътуване, който веднага получава на имейла си. Два месеца по-късно обаче той прехвърля правата си на Cobult, която поиска от TAP да възстанови парична сума, съответстваща на цената на отменения полет, в рамките на 14 дни. Тъй като TAP отказа да направи това възстановяване, Cobult отнася въпроса пред германските съдилища.
Окръжният съд, Франкфурт на Майн, повдига въпроса за тълкуването на съответния регламент и, по-конкретно на понятието „подписано споразумение на пътника“, което е необходимо, за да получи клиентът ваучера. Той пита Съда дали изискването за наличие на „подписано съгласие на пътника” представлява формално условие за възстановяване на разходите чрез ваучер за пътуване.
В отговор Съдът в Люксембург потвърждава, че се счита, че пътникът е дал своето „подписано съгласие“, където той/тя са попълнили онлайн формуляр на уебсайта на въздушния превозвач, чрез който той/тя са избрали възстановяване на разходите, но не и под формата на парични средства. За тази цел е необходимо пътникът обаче да може да направи ефективен и информиран избор и да са дали информирано съгласие за начина на връщане на разходите им. Предполага се, че въздушният превозвач е предоставил по коректен начин ясна и пълна информация по отношение на различните средства за възстановяване на разходите.
Пълен текст на решението на Съда на ЕС
снимка Pixabay