Българите се жалват основно от румънски търговци
Европейският потребителски център става все по-популярен сред българските потребители и все повече хора ни търсят, за да им помогнем при проблеми с търговци в ЕС, Исландия или Норвегия. Доказателство за това е увеличаването на жалбите, които разглеждаме всяка година, както и все по-големият интерес към наши събития, които организираме, за да представяме потребителските права пред хората или за да обучаваме онлайн търговците. Кои бяха нашите „най-най“ през изминалата 2017 година?
- Най-много разгледани жалби от български потребители имаме срещу румънски търговци – 46%
- Най-много разгледани жалби срещу български търговци имаме от потребители, които живеят в Румъния – 47%
- Най-много жалби имаме в сектор транспорт, и по-специално за проблеми, свързани с полети със самолет или загубен/забавен багаж. Те са около една четвърт от всички получени жалби и сигнали за 2017-а година.
- Най-бързо решен случай - само за 4 работни дни успяхме да помогнем на потребител, който купил 4 самолетни билета за семейството си чрез онлайн платформа за Русия през октомври, но в последствие съпругата му забременява, а по здравословни причини лекуващият лекар препоръчва да не пътува. Мъжът се свързва с платформата с молба да се анулират 3 от 4-те билета, като четвъртият ще го използва. Платформата отказва и ги препраща към авиокомпанията. От авиокомпанията обаче отговарят, че резервацията не се прави директно при тях и затова трябва да се обърнат към платформата. След намесата на ЕПЦ Швеция и ЕПЦ България преговорите с търговеца са осъществени много бързо и на 29 декември той превежда близо 1060 евро обратно по сметката на потребителя.
- Най-голяма сума по жалба - Потребителка от Великобритания купува палто по интернет от България през февруари. След като го получава, установява, че не е това, което е очаквала и иска да го върне в 14-дневния срок, предвиден по закон. Търговецът обаче не отговаря дълго време и не иска да приема платото обратно. След намесата на ЕПЦ България и ЕПЦ Великобритания жената получава обратно сумата от близо 3210 евро.
- Най-голяма сума, платена за загубен багаж - Жена пътува от Германия до България, но когато пристига на летището в София установява, че багажът й липсва. Попълва всички документи, но според авиокомпанията й тя не е отговорна. След намесата на ЕПЦ България и ЕПЦ Ирландия потребителката получава максимална по размер компенсация от 1222 евро.