Във връзка с усложнената ситуация по границите на Унгария и Хърватия, Европейският потребителски център към Комисията за защита на потребителите напомня какви права имат хората, решили да пътуват или почиват зад граница.
Когато човек сам е планувал почивката си и сам е резервирал хотел, то отмяната на тази резервация е възможна само съгласно конкретните условия на договора, както и според Общите условия, които важат за клиентите на хотела.
В случай, че тръгвате с автобус, трябва внимателно да проверите какви са общите условия за ползване на превозвача, за да сте сигурни в какъв срок може да се откажете без да плащате неустойка или поне тя да бъде в минимален размер.
Ако вече сте на път, то превозвачът е длъжен да се грижи за вас и при положение, че възникне проблем, трябва да ви осигури нов маршрут, храна и напитки (ако се наложи изчакване), а при по-дълго забавяне – безплатно настаняване в хотел до 2 нощувки. За парично обезщетение обаче няма как да претендирате, защото закъснения, породени от подобни извънредни обстоятелства, са извън контрола на автобусната компания.
В случай на проблем потребителят трябва да се свърже директно с търговеца и ако не е доволен от отговора, може да се обърне към Европейския потребителски център – България. ЕПЦ може да помогне ако хотелът или организаторът на пътуването са регистрирани в друга държава от ЕС. Когато тези фирми са регистрирани в България, потребителят може да се обърне към Комисията за защита на потребителите.
Точна информация за преминаването през границите на Унгария и Хърватия и затрудненията, които може да се изпитат, се публикува на сайта на Министерство на външните работи.
При спешни случаи може да се обадите и на телефон 112.