Потребителите да бъдат внимателни в условията на пандемия

Потребителите трябва да бъдат особено внимателни в условията на пандемия, когато правят резервации за пътуване. Това препоръча Соня Спасова, директор на Европейски потребителски център България в интервю за предаването „Денят започва“ по БНТ.

Преди няколко месеца Европейската комисия излезе с тълкувателни насоки по повод регламентите в Европейския съюз в контекста на развиващата се ситуация с пандемията от Covid-19. Според тези насоки при отмяна на полет от страна на авиокомпаниите, последните са задължени да предложат на пътниците избор между:

а) възстановяване на стойността на билетите

б) премаршрутиране при първа възможност

в) премаршрутиране на по-късна дата, удобна за пътника

От същите насоки става ясно, че пътниците не могат да претендират за допълнително обезщетение или компенсация от авиокомпанията, ако полетът е отменен поради причина, свързана с пандемията, обясни Соня Спасова.

В Регламент 261, който регулира правата на пътниците във въздушния превоз, се предвиждат обезщетения под формата на фиксирани суми (между 250 и 600 евро) при определени обстоятелства. Това не се отнася за полети, за чиято отмяна пътниците са били уведомени поне 14 дни предварително или когато отмяната се дължи на „извънредни обстоятелства“, които не е било възможно да бъдат избегнати, дори ако са били взети всички разумни мерки.

Според тълкувателните насоки на ЕК „когато публичните органи предприемат мерки за овладяване на пандемията от Covid-19, тези мерки по своето естество и произход не са присъщи на нормалното извършване на дейността на превозвачите и са извън техния контрол“. Това означава, че тези мерки могат да бъдат причислени към т.нар. извънредни обстоятелства, при които пътникът няма право да претендира за допълнително обезщетение.

Тълкувателните насоки може да видите тук

В Европейски потребителски център пристигат и различни сигнали и оплаквания за проблеми с хотели или други места за настаняване. В подобна ситуация важат условията по самата резервация. При липса на отговор или отказ за съдействие, от страна на хотела в чужбина, потребителите може да потърсят за помощ експертите в Европейски потребителски център, съветва Соня Спасова.

Към центъра хората могат да се обръщат, когато имат проблем с чужд търговец от друга държава в ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство. Когато става въпрос за български търговец - жалбите следва да се подадат към Комисията за защита на потребителите.

 

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати