Проверяваме правата си при закъснял самолет в безплатен калкулатор за полети

Последните 10 години ни водят към все по-положително развитие в национален мащаб в областта на потребителската защита и се надявам в сътрудничество с националните институции на европейските държави да задълбочим тези тенденции, за да се гарантира на нашите граждани самочувствието на истински европейски потребители, обяви Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите  на пресконференция на тема „10 години от присъединяването на Румъния и България към Европейския съюз - 10 години потребители в ЕС“. Събитието се проведе в Букурещ, Румъния и беше организирано от Европейските потребителски центрове в България и Румъния.

Всички усилия на национално и европейско ниво превръща българските граждани от сравнително консервативно настроени в качеството си на потребители в европейски граждани, осъзнаващи своите права и възможности, добави Димитър Маргаритов. Той цитира и данни, според които над 30-35% българи пазаруват онлайн и то не само от български сайтове, но и от други европейски фирми, включително и от Румъния.

Годишно в КЗП се получават 20 000-25 000 жалби на потребители, като най-много от тях – около 30% са свързани с телекомуникационните услуги, отговори на журналистически въпрос Маргаритов. И уточни, че КЗП си сътрудничи активно с неправителствените организации за защита на потребителите в България като има планове постепенно да сподели с тях и работата по жалбите на гражданите. Това означава на първата фаза тези сигнали ще се разглеждат от неправителствения сектор, а след това ще се включим и ние като контролен орган, ако е необходимо да се извърши проверка, обясни председателят на КЗП.

Присъединяването на Румъния към ЕС отвори вратите към единния европейски пазар, както осигури възможност за увеличаване на защитата на потребителите, сподели Богдан Марсел Панделика, президент на Националната агенция за защита на потребителите в Румъния. Той даде пример с промените, свързани с гарантиране правата на потребителите при самолетни или наземни пътувания, както и при пазаруване онлайн.

С ЕПЦ Румъния работим много добре, още повече, че все повече българи пазаруват от търговци в северната ни съседка, които предлагат и стоки на изгодни цени, каза Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България. От 2008 г. досега с колегите от Румъния сме разгледали заедно около 1400 жалби, като 84% от тях са свързани с оплаквания на българи срещу  румънски търговци, а останалите 16% – на румънци срещу български фирми,  добави той. Напоследък оплакванията срещу търговци от Румъния заемат най-голям дял от всички жалби, получавани в ЕПЦ България, допълни Арсенов. Най-често нашите сънародници се оплакват при проблеми със стоки за бита, лаптопи,  таблети и телефони.

От създаването си през 2008 г. Европейски потребителски център България е разгледал жалби и оплаквания на над 9100 българи и чужди граждани, организирал е десетки информационни кампании, изнесени приемни по летища, автогари, курорти, различни селища, провел е много лекции в училища и университети. 

Като част от мрежата на Европейските потребителски центрове ЕПЦ България участва и в разработването на различни общи  проекти. До дни ще представим на български език т.нар. калкулатор за полети. Това е сайт, където безплатно и лесно всеки пътник  сам може да провери правата си и дали има право на обезщетение при закъснял полет или загубен/забавен багаж.

В мрежата на Европейските потребителски центрове ECC-Net има 140 експерта от 30 държави – 28-те членки на ЕС, както и Исландия и Норвегия и през 2016 г. са разгледали 44 875 жалби. Работим на 24 езика, което гарантира индивидуален отговор на всеки потребител, обясни Ирина Кирицоиу, директор на ЕПЦ Румъния.

 

На нимката от ляво на дясно - Ирина Кирицоиу, директор на ЕПЦ Румъния, Богдан Марсел Панделика, президент на Националната агенция за защита на потребителите в Румъния, Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите в България и Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати