Потребителите внимателно да четат договорите, които подписват
Най-важното в навечерието на кампанията Черен петък: Потребителите внимателно да четат договорите, които подписват, както и общите условия на продавача.
Eдин от често срещаните капани по време на кампанията „Черен петък“ е да бъдеш обвързан с неизгоден договор. За това предупреди Константин Арабаджиев, член на Комисията за защита на потребителите пред Дарик радио. „Трябва да внимаваме в определени случаи да не ни обвържат с договори, които са неизгодни за нас. Например, да подпишете договор за по-дълъг период от време, за да можете да се възползвате от съответното намаление“, каза Арабаджиев. По думите му е много важно да се четат внимателно условията, защото има търговци, които се опитват да ограничат някои от дадените по закон права на потребителите. Например, на рекламация в случай на дефект или на отказ от онлайн покупката в 14-дневния срок.
Правото да върнеш една стока в рамките на 14-дневния срок за размисъл, да направиш рекламация и да се възползваш от гаранцията, в случай че стоката се развали, са права, които имаме почти във всички случаи, когато пазаруваме онлайн, напомни Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център България. Изключение правят някои стоки като например храна, бельо, резервация на хотел, кола или самолетен билет.
Да проверяваме внимателно от кой сайт пазаруваме и дали в него има контакти за обратна връзка, съветва Арсенов: „Ако сайтът е в рамките на Европейския съюз, ние от Европейския потребителски център можем безплатно да съдействаме. Ако сайтът е извън ЕС, тогава положението става доста по-сложно. Но потребителите имат няколко опции. Първо, трябва да се свържат с търговеца и да изискат от него да им върне парите. В случай че не получат отговор или не могат да се свържат – много често той има само една контактна форма за връзка, няма адрес, имейл – тогава може, ако са платили с кредитна карта, да се обърнат към банката издател. Да оспорят плащането, да поискат съдействието на банката. За тази цел е добре да пазят всички документи във връзка с покупката“, обясни директорът на ЕПЦ България.
При проблеми с чужди търговци и онлайн платформи в рамките на ЕС, жалби могат да се подават на сайта на ЕПЦ.