Световен ден на потребителите: Надеждни интелигентни продукти

Пазарувайте умно смарт устройства

На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. Той се провежда под егидата на Потребителския интернационал – Consumers International (CI) – организация на потребителски групи от цял свят, която обединява над 200 организации от цял свят. Тази година мотото е „Надеждни интелигентни продукти“.

Според последните проучвания по света има над 23,1 милиарда смарт продукти – близо три пъти повече от жителите на планетата, съобщават от  Consumers International. Сред най-популярните интелигентни продукти са смартфоните, игровите конзоли, „умните“ телевизори и играчки, гривните, свързани със здравословното ни състояние и системите за интелигентно управление на колите.

Начинът, по който данните на потребителите на различни устройства, се събират и използват, както и каква е връзката с бизнес модела на компанията, често остава неясен, отчитат от Consumers International. От там цитират проучване на 25 регулатора в областта на личните данни, което показва, че при 59% от устройствата не е било адекватно обяснено на клиентите как личната им информация е била събирана и използвана. Потребителска организация в Португалия, осъществила т.нар. тайно пазаруване на смарт телевизори в магазини, например е открила че липсва предварителна информация за това как устройствата събират и използват данните на потребителите. В същото време събирането на тази информация е условие, за да може да се използват тези телевизори.

Наскоро Евростат представи данни, според които близо половината българи със смартфони (49% от потребителите над 16 г., анкетирани през 2018 г.) никога не са ограничавали или отказвали достъп до личните им данни при теглене на мобилни приложения. Средно за ЕС този процент е 28%, като най-ниска е била защитата на личните данни в Чехия (67%).

За първи път  Световният ден на потребителите е отбелязан  през 1983 г., когато са представени „Насоки за защита на потребителите“ пред Департамента по икономически и социални въпроси на ОНН.

Още тогава са дефинирани и основните права на потребителите, които важат независимо от вида на стоките. Това са правото на безопасни продукти и услуги, правото на информация, правото на избор, правото потребителите да бъдат чути при проблеми и да получат съдействие от търговците и от институциите, както и обезщетение, ако интересите им са били увредени, каза Димитър Маргаритов, председател на КЗП.

Важно е да се говори за правата на потребителите, но и за техните отговорности – да проверяват добре офертите, да следят за актуализации на техните софтуерни продукти и да внимават до каква информация дават достъп на своя телефон или приложенията, които инсталират, допълва Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.

 

Още по темата, както и какви са правата ни, ако авиокомпания "приземи" самолетите, може да видите в интервюто за Телевизия Европа тук

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати