Пазарувайте умно смарт устройства

На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите. Той се провежда под егидата на Потребителския интернационал – Consumers International (CI) – организация на потребителски групи от цял свят, която обединява над 200 организации от цял свят. Тази година мотото е „Надеждни интелигентни продукти“.

Според последните проучвания по света има над 23,1 милиарда смарт продукти – близо три пъти повече от жителите на планетата, съобщават от  Consumers International. Сред най-популярните интелигентни продукти са смартфоните, игровите конзоли, „умните“ телевизори и играчки, гривните, свързани със здравословното ни състояние и системите за интелигентно управление на колите.

Начинът, по който данните на потребителите на различни устройства, се събират и използват, както и каква е връзката с бизнес модела на компанията, често остава неясен, отчитат от Consumers International. От там цитират проучване на 25 регулатора в областта на личните данни, което показва, че при 59% от устройствата не е било адекватно обяснено на клиентите как личната им информация е била събирана и използвана. Потребителска организация в Португалия, осъществила т.нар. тайно пазаруване на смарт телевизори в магазини, например е открила че липсва предварителна информация за това как устройствата събират и използват данните на потребителите. В същото време събирането на тази информация е условие, за да може да се използват тези телевизори.

Наскоро Евростат представи данни, според които близо половината българи със смартфони (49% от потребителите над 16 г., анкетирани през 2018 г.) никога не са ограничавали или отказвали достъп до личните им данни при теглене на мобилни приложения. Средно за ЕС този процент е 28%, като най-ниска е била защитата на личните данни в Чехия (67%).

За първи път  Световният ден на потребителите е отбелязан  през 1983 г., когато са представени „Насоки за защита на потребителите“ пред Департамента по икономически и социални въпроси на ОНН.

Още тогава са дефинирани и основните права на потребителите, които важат независимо от вида на стоките. Това са правото на безопасни продукти и услуги, правото на информация, правото на избор, правото потребителите да бъдат чути при проблеми и да получат съдействие от търговците и от институциите, както и обезщетение, ако интересите им са били увредени, каза Димитър Маргаритов, председател на КЗП.

Важно е да се говори за правата на потребителите, но и за техните отговорности – да проверяват добре офертите, да следят за актуализации на техните софтуерни продукти и да внимават до каква информация дават достъп на своя телефон или приложенията, които инсталират, допълва Игнат Арсенов, директор на ЕПЦ България.

 

Още по темата, както и какви са правата ни, ако авиокомпания "приземи" самолетите, може да видите в интервюто за Телевизия Европа тук