- Годишен отчет на ЕПЦ за 2021 година
Свали
Втората година на пандемия от коронавирус продължи да изправя препятствия и пред потребителите, и пред нас от ЕПЦ България, които се опитваме да помагаме за разрешаване на техните спорове с търговците от други държави. Сред главните цели на центъра е да предоставя своевременни консултации, да дава съвети, както и да осъществява конкретна помощ при трансгранични потребителски казуси. Устойчивият обем жалби, продължаващата необходимост от превантивна експертна информация и предизвикателствата пред редица европейски търговци с оглед динамиката на притивоепидемичните мерки съпътстваха дейността на екипа през цялата 2021 г. Благодарение на работата ни в екип с другите центрове успяхме да решим успешно 70% от случаите, за които бяхме потърсени за съдействие. Над 90% от потребителите са доволни от нашите услуги, показва анкетата за удовлетвореност.
- Къде в Европа зимните гуми са задължителни?
Свали
Тръгвате на ски в Австрия? Или замисляте романтичен уикенд в Хърватия? Преди да се отправите на път, е важно да подготвите добре колата си за зимата. Вижте къде в Европейския съюз зимните гуми са задължителни. Проверете дали в страната, където отивате, може да се ползват гуми с шипове.
Повече информация може да видите в доклада на английски език.
- Резервацията на почивка онлайн: остава ли първоначалната цена и на финала?
Свали
През 2015 г. мрежата от Европейски потребителски центрове ECC-Net е получила над 93 694 запитвания от потребители в целия Европейски съюз, Исландия и Норвегия. Все повече и повече хора използват интернет, за да организират ваканцията си – резервацията може да се случи само онлайн само с един клик. През 2015 г. 19% от запитванията и жалбите, получени в ЕПЦ, са свързани с ваканциите и почивките. Заради това ECC-Net реши да проведе разследване дали цената на полетите, хотелите, наема на кола, както и всички други услуги, свързани с почивката на човек, посочена в началото на резервационния процес е същата като цената, която финално е била платена от потребителя.
Това проучване се състои от задълбочен преглед на 539 потребителски жалби, получени в ECC-Net, 237 симулирани резервации, както и 513 отговора от потребители в специално онлайн проучване. Резултатите показват, че ценовите разлики между резервацията и крайното плащане съществуват и са най-често срещани при пътуванията със самолет. В повечето от тези случаи причина за увеличението на цените са такси за управление, такси за кредитни карти или за чекиране. Проучването сред потребителите показа, че все още има много клиенти, които не се оплакват, ако крайната цена за полет, хотел или кола под наем не съответства на посочената първоначално, защото не знаят къде да го направят. По тази причина ECC-Net реши да повиши информираността на потребителите и търговците, като публикува списък с препоръки.
- Доклад за правата на пътниците при полет
Свали
Доклад за правата на пътниците при полет може да намерите приложен на английски език. Данните са събрани от 30 Европейски потребителски центрове, каквито има във всяка държава в ЕС, Исландия и Норвегия.
- Търговските гаранции – струват ли си парите?
Свали
Законовата гаранция в ЕС позволява на потребителите до две години от покупката на дадена стока да могат да изискат да се извърши ремонт, замяна на дефектни стоки, а в някой случай възстановяване на парите, заплатени за стоката. Търговецът е длъжен да предоставя гореописаната гаранция на потребителите без те да заплащат допълнително за нея. Търговските гаранции, предлагани срещу допълнително заплащане на потребителите, са все по-често срещано явление. Но заслужават ли си търговските гаранции допълнителното заплащане? Търговската гаранция дава ли допълнителни права в ЕС, Исландия и Норвегия? Европейската мрежа от потребителски центрове извърши 342 проверки в 25 страни, 127 проверени уебсайта, проведени са запитвания към 543 потребители, както и 127 търговски обекта онлайн. Резултатите показват, че не всички търговски гаранции предлагат нещо повече от законовата гаранция, и съдържат много изключения. Търговската гаранция е полезна, когато покрива щета причинена от инцидент или неправилна употреба. По повод Световния ден на потребителите на 15 март, Потребителският Център публикува отчет за прилагането на търговските и законовите гаранции в ЕС, Исландия и Норвегия. С цел да помогне на потребителите да разбират по-добре правата си, за да решат дали да заплатят търговска гаранция, докладът е придружен от таблици и списъци по държави с възможните предимства.
- Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги в ЕС?
Свали
Потребителите в ЕС все още са изправени пред необоснована дискриминация на основата на националност или място на живеене при пазаруване онлайн. Това показва доклад на мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net), озаглавен „Невидимите граници все още ли ограничават потребителите от достъп до услуги в ЕС?“. Документът представлява анализ на случаи на различно третиране на клиенти в цяла Европа, което е в противоречие с Директивата за услугите, където е забранено допускането на дискриминация на базата на националност или местоживеене.
Доклад на мрежата на европейските потребителски центрове ECC-Net установи, че потребителите продължават да се сблъскват с ограничения и редовно получават отказ да им се достави дадена стока или тя е на по-висока цена като причината е в тяхната националност или място на пребиваване. Оплакванията показват, че някои търговци са създали изкуствени бариери и мотивите за ограниченията, които се прилагат, често са неоснователни. Най-много такива оплаквания има от страна на потребители от Австрия, Италия и Ирландия.
- Въздействието на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите в ЕС
Свали
Мрежата на Европейските потребителски центрове (ECC-Net) изготви доклад "Въздействието на фалшивите продукти върху правата на онлайн потребителите в Европа". Традиционно фалшификатите са насочени към сектора с по-луксозни продукти, но в последно време превземат и други области като лекарства, козметика, детски играчки, обувки или автомобилни части. Те стават и все по-лесно достъпни, благодарение на онлайн търговията.
- Доклад за купуването на коли зад граница
Свали
Информацията в доклада е обобщена на базата на практиката на Европейските потребителски центрове и консултациите, дадени от тях, от януари 2014 г. до края на юли 2015 г. Една от основните пречки пред трансграничните покупки на автомобили, установени в хода на съвместния проект, е достъпът до информация, защото тя е разпръсната между различни източници.
Проверка на цената, както и дали търговецът и колата действително съществуват са първите неща, които трябва да направите, когато решите да си купувате автомобил. Все пак, имайте предвид, че когато сравнявате цените на дадена марка, те могат да бъдат различни за различните пазари, защото зависят от данъци и други такси. Добре е да сравнявате внимателно цените и техническите характеристики на колите, като се консултирате с други дилъри, производители и потърсите още информация онлайн. Практиката на ЕПЦ показва, че купувачите се интересуват предимно от цената, а често не се проверява действителното съществуване на търговеца.
Преди поръчката
Питането за серийния номер на колата, изискването на копие от свидетелството за регистрация, от фактурата за първоначална покупка (ако колата е втора ръка), както и от показанията на километража, ще ви позволи да получите представа за продавача и за реалната стойност на колата. Може да се консултирате лично или чрез сайтове на специалисти, предлагащи услуги за оценка на коли. Например Естонската пътна администрация предлага онлайн услуга, чрез която може да се проверят основните параметри и прегледи на колата досега, преди тя да се купи през интернет. Шведската транспортна агенция също предоставя подобна онлайн услуга. Въпреки това не винаги е лесно да се получи информация дали даден автомобил не е краден, тъй като достъп до тази информация често имат само определени органи по регистрацията на МПС-та. В мрежата на ЕПЦ са регистрирани случаи с измамна дейност, свързана с трансгранични покупки на автомобили – например продажбата на несъществуващи превозни средства или фалшиви обещания за продажби, при които потребителят превежда част (или цялата сума) на продавача, без да получи нищо в замяна.
Като цяло се препоръчва да се избягват всички предварителни плащания на пари в брой или банкови преводи към чуждестранни сметки и да се поглежда с подозрение към продавачи, които позволяват само тези начини на плащане. Препоръчително е да се плаща с кредитна карта, защото в случай на проблеми може да се прибегне до оспорване на плащането.
В доклада е обърнато специално внимание върху два типа измами, на които може да станат жертви потребителите при купуване на кола зад граница - клонирането и превъртането на километража. В някои държави в ЕС манипулирането на километража е престъпление. То е нелегално в Австрия, Белгия, България, Хърватска, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Люксембург, Малта, Холандия, Норвегия, Полша, Румъния, Словакия, Словения, Швеция, Испания и Великобритания. В Германия превъртането на километража е наказуемо със затвор от 1 година или глоба. Във Франция санкцията е до две години затвор и глоба от 37 500 евро, а в Словакия – глобата е 266 евро.
Превъртането на километража не е незаконно само в Кипър, Латвия и Португалия.
В същото време едва в пет страни може да се получи информация за реалните километри на колата преди покупката. В Белгия и Холандия потребителите получават съответно т.нар. “Car-Pass” или “NAP document” , където е записана тази информация. Във Великобритания километражът може да се провери като се използва записите от MOT (годишните технически прегледи – б.р.). В сайта на Шведската транспортна агенция потребителите могат да намерят данните за съответния километраж от последната техническа проверка. В Унгария също може да се направи подобна проверка.
В случай на превъртане на километража, потребителят може да развали договора, но възможностите за това варират в зависимост от страните. Във Франция например контрактът може да се прекрати, даже и продавачът да не е знаел за манипулацията, докато в Германия развалянето му е възможно само ако потребителят докаже, че манипулацията е умишлена от страна на продавача.
В повечето случаи търговците включват клауза, според която реалният пробег не е известен и не се дава гаранция за него.
Клонирането е даване на идентичност на друга кола, която вече е регистрирана. Потребителите често разбират, че са били жертва на подобна манипулация, когато получават актове за неплатени глоби за паркиране или за превишена скорост. В такъв случай те трябва да докажат, че не са били там.
Когато пазаруваме по интернет, посредническите сайтове за продажба на коли не носят отговорност за публикуваните обяви, освен ако те не са незаконни или след като бъдат сигнализирани, не са ги отстранили.
По време на поръчката
След като се установи легитимността на търговеца, е добре да се провери и качеството на колата. Според минималните изисквания на Директива 2009/40 леките коли трябва да се тестват 4 години след първата си регистрация, както и на всеки 2 години след това. Не навсякъде обаче е задължително да се представят подобни документи за техническа изправност. Едно от изключенията е Франция, където трябва да има преглед 6 месеца преди продажбата и докладът от него трябва да се предостави на купувача. Затова потребителят може да организира технически преглед на МПС-то близо до търговския обект на продавача, вместо да го направи чак вкъщи. Някои, но не всички държави, имат списъци с техническите сервизи за прегледи.
Закупената кола трябва да премине технически преглед и в страната, където живее потребителят, преди да бъде регистрирана. Това е задължително в България, Хърватия, Чехия, Финландия, Ирландия, Литва, Люксембург, Малта, Португалия, Румъния, Словакия, Испания, Швеция и Великобритания. Техническа проверка от външен автомеханик може да бъде организирана за сметка на потребителя. Цените за това варират в зависимост от услугата и страната, но от данните в доклада става ясно, че започват от 15 евро (в Литва) и стигат до 350 евро (в Холандия).
Писмен договор за продажбата не е необходим, но обикновено такъв трябва за регистрирането на колата. Така е в Германия, Италия, Люксембург, Румъния и Швеция. В България договорът трябва да бъде в писмена форма и нотариално заверен. Потребителите трябва да се уверят, че договорът съдържа данните, изисквани от законодателството на страната по продажба и регистрация. Например, за употребяваните автомобили често има клауза „продаден, както се вижда" – така, че купувачът трябва да провери състоянието на колата внимателно. Естония, Унгария, Румъния, Словакия и Швеция са сред страните, където е относително лесно за потребителите да намерят информация за условията, пробега и реалната стойност на една кола.
За да регистрира автомобил, който преди това е бил на отчет в друга страна, купувачът трябва да представи свидетелството за регистрация на компетентните органи. Продавачът трябва да предостави на потребителя удостоверение за регистрация, което в Австрия, България, Германия, Люксембург, Словакия и Швеция, е в две части (голям и малък талон – б.р.). Потребителят трябва да се увери, че получава и двете части или регистрацията може да бъде отказана в неговата страна. Освен това двете части на регистрацията показват, че колата не е заложена.
Потребителят трябва да се консултира с продавача дали може да му предостави Европейски сертификат за съответствие (COC). Ако няма такъв сертификат или е бил променен, такъв трябва да се издаде от органите, които ще регистрират возилото в страната, където живее купувачът. Опитът на ECC-Net показва, че често потребителите трябва да си платят за тестовете и това отнема време. Във Франция процедурата например може да продължи до 6 месеца и да струва над 1 500 евро. В България не се изисква такъв сертификат, но ви трябва, ако живеете в Австрия, Хърватия, Кипър (за употребявани автомобили), Чехия, Естония и Франция (ако колата е регистрирана за първи път след 1997 г.), Германия, Латвия (с някои изключения), Люксембург, Малта, Нидерландия, Норвегия, Полша, Португалия,Словакия, Испания и Великобритания. Такъв сертификат е нужен за нови автомобили само в Унгария, Ирландия, Гърция, Румъния и Словения.
Много потребители все още плащат в брой при подобни сделки, въпреки че това не прави сделката сигурна. Според проучване на сектора на автомобили втора употреба от Белгийската Федерална обществена служба за икономика през 2014 г. най-голям брой нарушения са били свързани с нелегални плащания в брой (47%), следвани от измами в пробега и неспазване на задълженията, свързани с гаранцията (и двете по 18%). Добре е да се има предвид, че при влизане и излизане от страната с голямо количество пари в брой (над 10 000 евро) може да се наложи да подавате митническа декларация (например в Белгия, България, Хърватска, Кипър, Дания, Франция, Германия, Гърция, Ирландия, Италия, Люксембург, Малта, Норвегия, Полша и Испания). Депозитите могат да варират в зависимост от сумата и начина на плащане, като в България, Полша, Португалия и Словения са около 10%, докато в Холандия – към 50%. В Дания, Норвегия и Румъния плащането при доставка е обичайна процедура. В зависимост от държавата търговецът приема депозит в кеш, дебитна или кредитна карта, пощенски или паричен трансфер. Директива 2008/48/EC за потребителските кредити дава право на потребителите в рамките на 14 дни да си променят решението и да се оттеглят от договора, ако го плащат чрез кредитна карта.
След покупката
Когато решите да закарате колата у дома, трябва да й сложите временни (транзитни) номера, ако регистрационните са свалени. Националните правила за тези временни номера са различни и трябва да се проучат предварително – не навсякъде са позволени.
Колата трябва да има и застраховка. Като първа стъпка ЕПЦ съветва потребителите да се свържат с техния застраховател или брокер.
Съветът ни е да поискате помощ от продавача да организира транзитните номера и краткосрочна застраховка в страната, където се осъществява сделката, въпреки че по същество това не е негово задължение.
Плащането на ДДС е основен проблем при подобни сделки, като във различните страни отчисленията са различни. По данни от септември 2015 г. ставките се движат между 17% и 27%.
ДДС е изискуем в страната на регистрация, ако колата е нова (до 6 месеца от датата на първа регистрация или до 6000 км пробег) или ако отговаря на определени условия, което означава, че продавачът е длъжен да я продаде, без да включва този данък в цената. На практика, за нови коли някои продавачи изискват плащане на ДДС като депозит. А той се възстановява, след като колата бъде регистрирана в страната на потребителя. В Германия, например, на практика няма продавач, който да продава нова кола, без да е поискан подобен депозит. Продавачът е отговорен за плащането на ДДС и трябва да докаже, че колата е била предназначена за износ. Най-лесният начин е да се сдобиете със сертификат от съответните чужди финансови органи, че ДДС е платен в страната на регистрацията. Това означава, че потребителят трябва да разчита на продавача да възстанови сумата за ДДС, като за този процес няма определен срок – може да отнеме от няколко седмици до година. Само в Естония е закован на 60 дни.
Колите втора ръка се продават с включен ДДС и продавачът след сделката прехвърля сумата на съответните финансови власти.
Директивата от 1999 дава 2-годишна гаранция при покупка на коли, която започва да тече от датата на доставка на превозното средство на потребителя. Практиката показва, че търговските гаранции (които са и по-дълги - б.р.) стават все по-често явление.
При купуването на нова или кола втора ръка може да бъдат дадени следните гаранции:
- Задължителна законова гаранция. Тя дава право на потребителя да получи поправка или замяна не дефект в колата или в някои случаи – на замяна.
- Търговска гаранция, дадена от производителя, обикновено безплатна, като част от цялата цена – например за 3 години или за пробег от 100 000 км.
- Допълнителна търговска гаранция, предложена от продавача или производителя, или дори от трета страна, срещу заплащане.
Търговските гаранции могат да бъдат от голяма полза за потребителите, особено за коли втора употреба, които се развалят след като минат повече от 6 месеца от доставката или за коли с голям пробег.
- Абонаментните капани в Европа
Свали
Проучване сред потребителите в шест държави (Белгия, Австрия, Швеция, Финландия, Холандия и Норвегия) представя как хората се отнасят към т.нар. абонаментни капани. Според изследването няма съществена разлика в това как реагират жителите на различните страни. Повечето жертви на подобни практики са се свързали с компанията по някакъв начин, за да я информират, че не са се регистрирали за абонамента или за да се опитат да го анулират. Около 10% от жертвите се свързват с банката, която е издала тяхната кредитна карта, за да помолят да им се възстанови плащането (chargeback). Жертвите, попаднали в абонаментни капани в шестте държави за последните 3 години са похарчили средно по 116 евро. Мъжете по-често са били привлечени от по-скъпи вещи като таблети или мобилни телефони, докато за жените по-изкусителни са били продукти за диета и отслабване или козметика.
Повече в доклада на английски език
- Годишен отчет на ЕПЦ за 2017 година
Свали
През миналата 2017 г. ЕПЦ България продължи да работи в полза на потребителите при разрешаването на трансгранични проблеми с търговци от другите страни в ЕС, Исландия и Норвегия. Акцент в работата ни през изминалата година бяха разкриването на нашите традиционни гишета на пътника, каквито отваряхме в различни възлови транспортни места из страната. Издадохме информационни брошури, организирахме събития на открито и закрито, изнасяхме лекции пред студенти и ученици, обучавахме търговци с дългогодишен опит.
Всичко това се случва на фона на увеличаващата се в глобален мащаб онлайн търговия и желание на потребителите да купуват все повече стоки през интернет от родни и чужди фирми. Успоредно с това все повече се използват и нови рекламни канали чрез социалните мрежи. От своя страна хората все още нямат изграден инстинкт да отсяват истинските оферти от тези, които биха могли да им навредят. Всичко това е истинско предизвикателство за нашия петчленен екип, защото жалбите ни се увеличават постоянно, а и все повече потребители имат нужда от информация и превантивни съвети.
Като директор на ЕПЦ се стремя да ангажирам и мотивирам целия си екип да не пести сили в защита правата на потребителите. Нашата задача е да информираме, да помагаме, да съветваме и да разрешаваме потребителски проблеми. Благодарим на всички, които ни се доверяват, както и тези, които ни критикуват. И в двата случая ние ставаме все по-добри.
- Годишен отчет на ЕПЦ за 2018 година
Свали
Акцент в работата на ЕПЦ България и през 2018 г. остана работата в полза на потребителите при разрешаването на трансгранични проблеми с търговци от другите страни в ЕС, Исландия и Норвегия. През миналата година ние организирахме събития на различни места из цялата страна, за да
бъдем по-близо до хората и да им представим нашата дейност и да им обясним лично как можем да им помогнем. Издадохме информационни брошури, организирахме събития на открито и закрито, изнасяхме лекции пред студенти и ученици, обучавахме търговци.
Правим всичко това, защото знаем, че е много важно потребителите да успяват да отсеят истинските оферти от тези, които биха могли да им навредят, да могат да проверят търговците, на които да се доверят, да плащат сигурно и да бъдат спокойни, че знаят какво да правят, ако нещо се обърка.
- Доклад за Помирителните комисии 2018
Свали
Помирителните комисии са създадени с цел извънсъдебното разрешаване на потребителски спорове в България. Настоящият доклад показва тяхната дейност за 2018 г.
- Годишен отчет на ЕПЦ за 2019 година
Свали
ЕПЦ България има за главна задача да помага на потребителите при разрешаването на проблеми с търговци от другите страни в ЕС, Исландия и Норвегия. През миналата година поставихме специален фокус върху правата на пътниците.
Издадохме информационни брошури, организирахме събития, изнасяхме лекции и проведохме много обучения. Правим всичко това, защото е важно потребителите да знаят не само своите права, но и задължения, за да могат спокойно да се възползват от възможностите, които им предоставя единния европейски пазар.
- Доклад за Помирителните комисии 2019
Свали
Помирителните комисии са създадени с цел извънсъдебното разрешаване на потребителски спорове в България. Настоящият доклад показва тяхната дейност за 2019 г.
- Доклад за Помирителните комисии 2020
Свали
Помирителните комисии са създадени с цел извънсъдебното разрешаване на потребителски спорове в България. В документа може да се види повече информация за работата им през 2020 година.
- Годишен отчет на ЕПЦ за 2020 година
Свали
През 2020 г. акцент в работата на ЕПЦ България бяха проблемите на потребителите, свързани пандемията от коронавиус. Проведохме събития на различни места в страната в график и мащаб, съобразени с противоепидемичните мерки и ограничения. Целта бе да бъдем до
хората и да им представим нашата дейност, като им обясним лично как можем да им помогнем. Издадохме информационна брошура, организирахме събития на открито и закрито, на място и виртуално, изнасяхме лекции пред студенти и ученици, обучавахме търговци. Организирахме кръгла маса за предизвикателствата пред потребители и търговци на туристически услуги.
Различната обстановка наложи и различен подход – ние се опитвахме да увеличим още повече своето онлайн присъствие онлайн и да развием максимално уебсайта и своите социални канали.
Оценяваме високо обратната връзка от всички свързани страни, която постъпва в центъра – по телефона, в резултат на проведени срещи и онлайн. Тя ни помага да прецизираме усилията си по отношение потребителската защита съгласно актуалните изисквания, подсказани от естеството на потребителските проблеми.
- Доклад за Помирителните комисии 2021
Свали
Помирителните комисии са създадени с цел извънсъдебното разрешаване на потребителски спорове в България. В документа може да се види повече информация за работата им през 2021 година.
- Годишен отчет на ЕПЦ за 2022 година
Свали
През 2022 година, ЕПЦ България продължи активно да помага за разрешаване на жалби и казуси с търговци от други държави в ЕС. Отчетохме 24% увеличение на оплакванията от потребители спрямо 2021 г. Поради тази причина едно от основните направления, в които центърът насочи усилията си през миналата година, беше предоставянето на превантивна информация. Чрез информационни брошури, много онлайн и офлайн събития представихме работата на центъра и информирахме гражданите за техните права като потребители. Бяхме домакини на кръгла маса и проведохме обучения и семинари с български търговци. Като доказателство за качествената ни работа в екип и благодарение на доброто ни сътрудничество с останалите центрове, над 89% от потребителите, които са се обърнали към ЕПЦ България и са участвали в нашето проучване, са доволни от помощта, която сме им оказали.
- Доклад за Помирителните комисии 2022 година
Свали
Помирителните комисии са създадени с цел извънсъдебното разрешаване на потребителски спорове в България. В документа може да се види повече информация за работата им през 2022 година.
- Годишен отчет на ЕПЦ за 2023 година
Свали
Около 5% се увеличиха жалбите и оплакванията, по които работи ЕПЦ България през 2023 г. спрямо 2022 г. Обработихме близо 2700 различни казуса, от които най-много от тях бяха свързани с проблеми, породени от въздушен превоз и при онлайн покупки на дрехи, обувки и стоки за дома. Около 62% от случаите успяхме да решим в полза на потребителите. Благодарение на нашата работа успяхме да възстановим и да осигурим компенсации за над 206 000 евро.
Организирахме различни събития и срещи на място и онлайн.
Още може да видите в приложения отчет.
- Доклад за Помирителните комисии 2023
Свали
Помирителните комисии са създадени с цел извънсъдебното разрешаване на потребителски спорове в България. В документа може да се види повече информация за работата им през 2023 година.