През месец март 2020 г. експертите в мрежата от Европейски потребителски центрове отговориха на над 15 000 потребителски запитвания, много от които са свързани с въздействието на епидемята от COVID-19 върху услуга или стока, която са закупили. Това е около 5000 повече заявки спрямо същия месец през 2019 г., показват данните на мрежата.
Над 44% от запитванията и жалбите за изминалия месец са свързани с правата при въздушен превоз, отмяната на полети и връщане на платената сума, а над 26% от случаите засягат проблеми с анулиране на нощувки в хотели и други места за настаняване.
За въпроси, свързани с анулиране на полет, нощувки или пакетна почивка, вижте тук.
Мрежата от Европейски потребителски центрове, която тази година отбелязва своята 15-годишнина от създаването си, продължава да работи и да помага на потребителите, за да защитят своите права.
Вижте и нашите 8 златни правила за пазаруване по време на епидемията
- Разчитайте на официални канали за информация за наличността, ако има такава, на медицински продукти, които може да предпазят от зараза с коронавируса.
- Внимавайте за фалшиви домейни, които може да изглеждат легитимни, за да ви подведат.
- Потърсете информация за продавача, например данни за контакт и надеждни отзиви на на други потребители.
- Прочетете информацията за доставка на уебсайта на търговеца и имайте предвид, че доставката в този период може да отнеме повече време поради различните ограничения по границите.
- Прочетете добре условията, за да не станете жертва на капан за абонамент - например при абонамент за онлайн фитнес или езикови курсове.
Бъдете предпазливи преди да въведете личните си данни без конкретна причина, за да получите информация за продукт или услуга.
Следвайте инструкциите как да използвате продукт правилно и да направите тест върху малък участък, ако е възможно, например ако ще купувате продукти за боядисване на коса. - Ако не сте доволни от продукта, не забравяйте, че по принцип имате право на отказ и можете да върнете стоката в рамките на 14 дни.