Манипулирането на километража на коли втора употреба води до икономически загуби в Европейския съюз в рамките на милиарди евро. Заради това Европарламентът иска строги мерки срещу незаконната практика.
Връщането (превъртането) на километража увеличава цената на коли, продавани на старо, с между 2000 и 5000 евро. Различни изследвания показват, че това нарушение се прави често, особено при продажби на автомобили на купувачи в други страни - вероятността да купите използвана кола с манипулиран километраж в страни като България достига до 80%.
Щетите в Европа се оценяват на стойност между 5,6 млрд. евро и 9,6 млрд. евро и засягат търговци на коли, лизингови компании, застрахователи, производители и потребители.
Но това не е всичко. Потребители не само плащат по-висока цена, отколкото колата заслужава, но и се налага да поемат неочаквани разходи за поддръжка и ремонт на автомобила си. Тези коли често са по-опасни на пътя и замърсяват повече. Всичко това, разбира се, намалява потребителското доверие в пазара на коли втора употреба.
Европейският парламент иска манипулациите на уреда, наричан одометър, да се квалифицират и наказват като престъпление навсякъде в ЕС. Към момента практиката е забранена в 25 страни от ЕС, но санкциите варират от 2 години затвор във Франция до глоба от около 200 евро в Словакия. (Още по темата може да видите в доклада на мрежата ECC-Net)
Предлага се още създаването на европейска база данни, в която да бъдат вписвани редовно показанията за изминатото разстояние от всички коли в ЕС по време на техния технически преглед. Подобни национални системи вече съществуват в Белгия и Холандия.
В бъдеще следва да се търсят технологични решения, които да не могат да бъдат манипулирани - една такава опция е „блокчейн“ технологията, която разчита на споделени публични записи.