Половината от проверените е-търговци на стоки втора употреба не спазват правата на потребителите

 

При малко над половината - 52% от онлайн търговците, които предлагат стоки втора употреба, са установени нарушения на правата на потребителите. Това става ясно при проверка на 356 електронни магазина в тази сфера. Проверката („sweep“) е направена от националните органи за защита на потребителите от 25 държави членки на ЕС, както и от Исландия и Норвегия. Подобни проверки се инициират периодично от Европейската комисия и се извършват едновременно от националните органи за правоприлагане, с цел да се установи дали търговците спазват законодателството на ЕС за защита на потребителите.

От всички проверени онлайн търговци:

  • 40% не информират потребителите по ясен начин за правото им на отказ – например, че могат да върнат продукта в рамките на 14 дни без причина и без допълнителни разходи. Това, че стоката е втора употреба, не означава, че потребителите са ограничени от правото си на отказ от договора, когато купува продукти от интернет магазини.
  • 45% не предоставят коректна информация за правото на потребителите да върнат дефектни стоки или такива, които не отговарят на описанието. 
  • 57% не спазват минималния едногодишен срок на законовата гаранция за стоки втора употреба.
  • 34% от търговците са представили екологични твърдения на своите уебсайтове, като при:
    • около една пета от тях не са били подкрепени с достатъчно доказателства;
    • около една трета от тях са били явно неверни, подвеждащи или потенциално представляващи нелоялна търговска практика.
  • 5% от търговците не са посочили коректно своята идентичност, а 8% не са предоставили пълната крайна цена на продукта, включително данъците.

Основните категории продукти, включени в проверката, са: дрехи, аксесоари, електронни устройства, играчки и гейминг артикули, книги, домакински уреди, интериор и мебели, CD и винилови плочи, продукти за деца, автомобили (включително електрически), спортни артикули, резервни части, мотоциклети и велосипеди, градински продукти, инструменти и други.

Националните органи ще решат дали да предприемат допълнителни действия спрямо 185-те търговци, при които са установени нарушения, и ще изискват съответствие с изискванията на законодателството според националните процедури.

 

Задълженията на търговците относно информирането на потребителите са регламентирани в Директивата за правата на потребителите и Директивата за електронната търговия. Освен това, търговските практики не трябва да подвеждат потребителите и трябва да отговарят на изискванията на Директивата за нелоялните търговски практики. При продажбата на стоки втора употреба, търговците трябва да спазват задълженията си, свързани със законовата гаранция за съответствие на стоките, предвидени в Директивата за продажбата на стоки.

Новата Директива за овластяване на потребителите за зеления преход, след като бъде транспонирана в националното законодателство на държавите членки, ще гарантира, че потребителите получават по-добра информация за дълготрайността и възможностите за ремонт на стоките, както и за техните законови права на гаранция при покупка. Тя също така ще засили защитата срещу т.нар  „greenwashing“ (практика, която компаниите използват, за да създадат погрешно впечатление, че техните продукти или услуги са устойчиви, докато всъщност е възможно това изобщо да не е така), както и практики, свързани с преждевременно остаряване на стоките.

 

Снимка pexels.com 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати