Общо 468 органа, които оказват помощ чрез Алтернативно решаване на спорове (АРС) между потребители и търговци, са регистрирани в Европейския съюз, Лихтенщайн и Норвегия. Това показва последният доклад за действието на платформата за онлайн решаване на спорове, която се администрира от Европейска комисия. Платформата работи от февруари 2016 и се ползва безплатно и от потребители, и от търговци. Нейната цел е да предложи варианти за намиране на бързо и извънсъдебно решение при спорове между продавачи и купувачи.

Най-много от помирителните органи действат във Франция - 87. В България работят 16 помирителни комисии, а информация и контакти има на сайта на Комисията за защита на потребителите.

През 2019 г. над 2,8 млн. души от Общността са посетили платформата, като средно на месец има около 200 000 уникални посетители.

В целия Европейски съюз най-много жалби има подадени срещу авиокомпании (близо 15%), както и оплаквания, свързани с проблеми с дрехи и обувки (близо 11%), IT продукти (около 6%) и недоволство от хотели и други места за настаняване (близо 6%).  

Жалбите срещу търговци от страна, различна от тази, в която живее потребителят, са над 45%, докато останалите са насочени срещу местни фирми от съответната държава.

През 2019 г. най-много са се жалвали жителите на Германия, Обединеното кралство и Франция, показва още докладът. 

Около 40% от оплакванията, заведени през платформата, от български потребители са насочени срещу български фирми. След това се нареждат продавачи от държави като Германия, Унгария, Кралство Нидерландия и Румъния. 

Европейски потребителски център България е контактна точка към Платформата за онлайн решаване на спорове.

Докладът може да бъде намерен на английски език тук.