26 милиона загубени куфара за 2022 година

Какво да правим, ако багажът ни не пристигне на летището

Общо 26 милиона куфара, сакове, раници и чанти са били загубени, забавени или са претърпели друг инцидент по летищата в световен мащаб през 2022 г. С почти осем броя на хиляда пътуващи, класифицирани като „заблудени“, което на жаргон означава лични вещи, върнати със закъснение, повредени, изгубени или откраднати, миналата година е била най-лошият период през последните десет години за пътниците. Това показват изводите от доклад на SITA - мултинационална компания за информационни технологии, предоставяща ИТ и телекомуникационни услуги за индустрията във въздушния транспорт. 

Според проучването недостигът на квалифициран персонал, увеличеният трафик и струпването на повече хора на летищата са били голямо предизвикателство пред обработката на куфарите и чантите, особено по време на пиковите периоди на пътуване. От SITA са изчислили, че забавеният багаж представлява 80% от всички неправилно обработени куфари през миналата година, а изгубените и откраднатите чанти са се увеличили до 7%. В Европа на всеки 1000 пътника е имало проблеми с над 15 куфари и чанти, което е тройно увеличение спрямо предходната година.

ЕПЦ България също отчете близо двойно увеличение на жалбите, свързани със забавени, загубени или счупени куфари през 2022 г. спрямо предходната 2021 година. Тенденцията за увеличаване на тези оплаквания се запазва и през настоящата година. По тази причина искаме да припомним основните права и задължения, които имат пътуващите при проблеми със своя багаж на летището.

Загубиха куфара ми на летището. Ами сега?

Ако чекираният ви багаж не пристигне на летището, след като слезете от самолета, трябва веднага да отидете до съответното гише за багажи и да поискате протокол за липсата му (PIR). Там се попълва вида на куфара или чантата (цвят, размер, марка, година на купуване) и вашите данни и контакти, за да ви бъде доставен впоследствие. В подобни случаи имате право на разходи за т.нар. стоки от първа необходимост - например бельо, четка и паста за зъби, паста за бръснене и самобръсначка за мъжете. Когато купувате подобни стоки, пазете касови бележки и други документи, за да може впоследствие да поискате сумата от страна на авиокомпанията. Добре е и да се посъветвате с превозвача за неговата политика в такава ситуация.

Възможно най-скоро след като сте кацнали, но не по-късно от 5 до 7 дни, трябва да подадете оплакване и към авиокомпанията.

При положение че куфарът не намерен до 21 дни след полета, той се приема за загубен. В този случай трябва да подадете и ново искане към авиокомпанията за компенсация. Максималната сума, на която имате право, се определя от Монреалската конвенция и тя е в размер до 1288 Специални тиражни права (приблизително 1600 евро) на пътник, освен ако няма сключена допълнителна застраховка за багаж. Нашият съвет е ако превозвате нещо изключително ценно, да помислите за подобна застраховка.

Компенсацията зависи от действителната стойност на вредата в конкретния случай, като много често се изплаща фиксирана сума на килограм липсващ багаж. За да получите по-голяма сума, би помогнало наличието на фактури и касови бележки за дрехите и другите вещи, които са били в загубения куфар.

Важно е преди полета да проверите в сайта на авиокомпанията дали има ограничения за предметите, които ще превозвате. Ако в куфара сложите вещи като таблет, фотоапарат или други ценности, което е забранено, не очаквайте да бъдете компенсирани в случай на повреда или загуба. Успоредно с това, е препоръчително да се махнат всички етикети от предишни пътувания, както и да сложите бадж/етикет с имена, адрес, имейл и телефон. Така при необходимост авиокомпанията ще може да се свърже с вас.

Как помага ЕПЦ България?

При загубен куфар е много важно да се пазят всички документи и да се спазват сроковете, наложени от законодателството и от авиокомпаниите. Контакти с превозвачите за оплакване може да се намерят тук.

Ако авиокомпанията не отговори и не ви съдейства, и е регистрирана в друга страна от ЕС, Исландия, Норвегия или Обединеното кралство, може да се обърнете към ЕПЦ България за безплатна помощ и съдействие. 

Необходимо е да ни изпратите копие от бордна карта, копие от багажен етикет за чекирания куфар, както и кореспонденцията си с търговеца. Необходимо е да приложите и списък с вещите, които са били в багажа, както и по възможност - касови бележки за тях. След това, заедно с нашите колеги от центъра в държавата, където е регистрирана авиокомпанията, ще съдействаме, за да получите обезщетение.

Един от последните случаи, по който работихме, е на потребителка, която се прибира през лятото на 2022 г. от Ню Йорк, САЩ, към София, с прекачване през Виена, Австрия. Куфарът й е загубен, а повече от 6 месеца авиокомпанията не отговаря на нейните писма. С помощта на Мрежата от ЕПЦ потребителката получава близо 400 евро компенсация.

 

снимка Pexels

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати