Европейските потребителски центрове помогнаха на над 124 000 потребители

При над 60% от случаите сме успели да помогнем, а хората получиха близо 9 млн. евро с наша помощ

Испанска авиокомпания отказва да възстанови сумата за отменения ви полет? Или пък сте открили, че са ви дръпнали допълнителна сума пари от кредитната карта, след като сте върнали колата, взета под наем в Италия? Друга опция - дрехите, които сте поръчали от магазин в Словения, не ви станаха, вие ги върнахте на продавача, но още нямате пари по сметката си?

Не сте сами!

Мрежата от Европейските потребителски центрове (ECC-Net) помага на потребителите в ЕС, когато те имат проблеми с компания от друга европейска държава извън тази, в която живеят. През миналата 2023 година ECC-Net отговори на повече от 124 000 въпроси, оплаквания и жалби и помогна на потребителите да получат близо 9 милиона евро.

 

30 години Единен европейски пазар

 

Представете си следния сценарий: Компания от група младежи трябва да лети от София през Виена за Инсбрук, Австрия, за дълго планирана екскурзия. След пристигането им във Виена обаче, те не успяват да се качат на следващия полет за крайната точка, защото им е отказан достъп до борда и са пренасочени към друг полет 6 часа по-късно. Пътниците се обръщат към авиокомпанията, но само част от тях получават компенсация за закъснението. Последният потребител не получава необходимото съдействие от превозвача. Затова се насочва към ЕПЦ България. С наша помощ той получава 250 евро компенсация. 

Случаи като този са част от всекидневната работа на експертите, които работят в 29-те офиса на ECC-Net. Мрежата работи, за да гарантира, че потребителите могат да участват в единния европейски пазар и да се възползва от предимствата му, независимо в коя държава от ЕС живеят.

През 2023 г. 60% от получените жалби са решени в полза на потребителите. В допълнение към проблемите, свързани с упражняването на потребителски права като право на отказ или рекламация, голяма част от оплакванията са свързани със загубени пратки и нарушени права при пътуване със самолет, автобус или влак. Във всички случаи експертите от 29 държави в ЕС, Исландия и Норвегия се опитват да постигнат извънсъдебно споразумение в полза на потребителя.

Мрежата ECC-Net се финансира от Европейската комисия и нейните държави-членки. Ползите от работата на Европейските потребителски центрове се доказват не само от почти деветте милиона евро, които потребителите са получили с наше съдействие през 2023 г., но и от другите дейности, които осъществяваме. Много често служителите в нашите офиси дават информация и съвети на потребителите как да се отърват от скъпи договори, редовно предупреждуват за появата на нови измамни схеми и всекидневно работят за изготвяне на препоръки за подобряване на защитата на потребителите в  Общността.

Фокусиране върху интересите на потребителите: ECC-Net отстоява вашите права

ECC-Net има задълбочени познания за проблемите на потребителите в Европа и е ценена заради своята професионаланата експертиза на своите служители, дългогодишен опит и обхват в рамките на общо 29 държави. Мрежата често се използва за достоверен източник за информация от членовете на Европейския парламент, други потребителски организации и пресата както на европейско, така и на национално ниво.

Миналата година Мрежата е получила над 22 000 запитвания само за правата на пътниците във въздушния транспорт. Въпреки това, в случай на несъстоятелност на авиокомпанията, потребителите са защитени по различен начин в зависимост от това дали са резервирали индивидуална или пакетна ваканция. Заради това ECC-Net призовава за по-добра защита на всички пътници от последиците при неплатежоспособност, както и за преразглеждане на регламента относно правата на пътниците във въздушния транспорт. Целта е като краен резултат да се осигури повече яснота и по-добра защита за потребителите.

Какви други дейности сме организирали и провели в рамките на Мрежата ECC-Net можете да намерите в наскоро публикувания Годишен доклад за 2023 г., който може да бъде изтеглен безплатно от уебсайта www.eccnet.eu.

Безплатна помощ за потребителите

Мрежата ECC-Net има свой офис във всяка страна от ЕС, както и в Исландия и Норвегия. Мрежата информира потребителите в Европа за техните права и помага безплатно при конкретни трансгранични проблеми.

 

Беше ли Ви полезна тази информация?

Щастливи сме, че сме успели да Ви бъдем от помощ!

Съжаляваме, че не успяхме да Ви бъдем от полза!

Каква е основната причина за вашия отговор?

Бихте ли препоръчали нашите услуги на приятел?

0 = по-скоро не
5 = със сигурност
Изпрати